УДК (339.1+334):339.9 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-16 |
Краус Н.М., доктор економічних наук, професор, провідний науковий співробітник Науково-дослідної частини, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м. Черкаси, Україна
ORCID ID: 0000-0001-8610-3980
e-mail: k2205n@ukr.net
Краус К.М., кандидат економічних наук, доцент, старший науковий співробітник Науково-дослідної частини, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м. Черкаси, Україна
ORCID ID: 0000-0003-4910-8330
e-mail: k23k@ukr.net
Марченко О.В., кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри правознавства та фінансів, Полтавський інститут економіки і права закладу вищої освіти “Відкритий міжнародний університет розвитку людини “Україна””, м. Полтава, Україна
ORCID ID: 0000-0002-3342-0525
e-mail: alexmarchenko1954@gmail.com
Актуалізація “розумного” екологічного франчайзингу в системі міжнародних економічних бізнес-відносин
Анотація. Франчайзинг є нині популярною формою ведення господарської діяльності, особливо серед представників малого та середнього бізнесу. Для українських підприємців ця форма господарювання є цікавою та цінною з точки зору її економічності та стабільності, особливо зважаючи на умови воєнного стану в країні. Метою статті є зазначити ключові особливості розвитку екологічного франчайзингу в умовах цифровізації та віртуалізації бізнес-відносин в деяких постіндустріальних країнах світу. У статті розглянуто пріоритети, що простежуються в “розумному” екологічному франчайзингу в умовах економічної конвергенції: сталість у франчайзингу, екологічно чисте пакування, безвідходність, енергоощадливість, енергоефективність, органічне садівництво, зменшення харчових відходів. форми і види франчайзингу в умовах глобалізації. Обґрунтовано результати новацій, що несе з собою екологічний франчайзинг. Мова йде про зміни в стандартах для безперервного вдосконалення та інновацій у екологічно чистій діяльності; використанні біологічно розкладних варіантів упаковки; відстеження запасів, контроль порцій і пожертвування непроданої їжі; зосередження на природному догляді за газонами, компостуванні і використанні екологічно чистих продуктів. З’ясовано, що використання можливостей екологічного франчайзингу має всі шанси дозволити досягнути соціально-економічних ефектів шляхом економії ресурсів для ведення і масштабування екологічного бізнесу; посилення конкурентних позицій на ринку; застосунку прогресивних технологій, що дадуть змогу продукувати інноваційні товари та надати нові види послуг в умовах посиленої економічної конвергенції і цифровізації бізнес-процесів. У статті висловлено думку про те, що подальший розвиток екологічного франчайзингу в Україні є необхідним в частинні відбудови економіки, але наразі він зіштовхується з низкою викликів та проблем на кшталт отримання доступних кредитів, володіння потрібними знаннями в частинні ведення екологічного е-бізнесу, низьким рівнем фінансової грамотності, інституційною недосконалістю екологічного франчайзингу.
Ключові слова: “розумний” екологічний франчайзинг; бізнес-моделі; міжнародні відносини; економічні бізнес-взаємодії; франчайзинговий е-бізнес; масштабування екологічного бізнесу.
Література:
- Franchise Group (2023). Franchise Market Analytics 2021–2022. https://franchisegroup.com.ua/about-franchising/analityka-rynku-2021-2022/.
- Andrieieva, N.M., & Kozlovceva, V.A. (2013). Ecological franchising as a form of activization of entrepreneurial activity in the food industry of Ukraine: economic and legal aspect of implementation. Economics and Management, 2, 8–13. https://salo.li/C544316.
- Bondarenko, A.F., Ghordiienko, V.P., & Moskalenko, A.O. (2021). Franchising as an effective tool for company development. Bulletin of Sumy State University. Series “Economics”, 3, 87–93. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2021.3-10.
- Ghorin, N.V., & Oghinok, S.V. (2017). Ecological franchising as a tool for innovative development of the global economy. Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”, 875, 130–136.
- Ghryghorenko, T.M. (2022). Franchising in Ukraine: realities and prospects for development under martial law. Business Inform, 12, 145–153. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-12-145-153.
- Illiashenko, I.O. (2011). The mechanism of ecological franchising in realizing the potential of sustainable development. Economics of natural resources management and environmental protection, 121–128. https://salo.li/Cc071B8.
- Kozii, N.S., Kizilova, V.O., & Kizilov, D.V. (2021). Features of the development of franchising activities in Ukraine. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, 35, 47–51. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-35-9.
- Konovalova Kh. (2023). In search of a franchise. How businesses are interested in launching entrepreneurs in Ukraine and abroad. Delo.ua: website, Nobember 14, 2023. https://delo.ua/business/v-posukax-fransizi-yaki-biznesi-zacikavleni-zapuskati-pidprijemci-v-ukrayini-ta-za-kordonom-426136/.
- Kraus, K.M., Kraus, N.M., & Marchenko, O.V. (2023). The emergence of the sharing market as a basis for the formation of a “reputation” economy and overcoming the environmental problems of humanity. European Journal of Economic and Financial Innovations, 1(11), 73–83. DOI: http://doi.org/10.32750/2023-0106.
- Kryvokulska, N.M., & Boghach, Ju.A. (2017). Environmental franchising and outsourcing as innovative business tools. Global and national economic problems, 17, 355–361. http://global-national.in.ua/archive/17-2017/75.pdf [in Ukrainian].
- Melnyk, V.V., & Skibicka, L.I. (2021). Statistical analysis of franchising in Ukraine as a special form of business organization. Scientific works of the National Institute of Physics and Technology, 3(96), 83–94. DOI: http://doi.org/10.33763/npndfi2021.03.083.
- Mishura, V.B., Builova, K.O., & Zaprudska, O.Yu. (2019). Franchising as a special form of business organization in Ukraine. Economic Bulletin of Donbass, 2(56), 60–65. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2019-2(56)-60-65.
- Tykhonenko, Yu.M., & Ivashyna, L.I. (2020). Franchising as a modern catalyst for the development of the tourism services market. Innovations and technologies in the field of services and food, 1, 48–56. DOI: https://doi.org/10.24025/2708-4949.1.2020.206455.
- Toniuk, M.O. (2017). Franchising as a special form of business organization and functioning in Ukraine. Economy and society, 9, 687–689. https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/117.pdf.
- Shutka, S.Ie., Volianyk, Gh.M., & Kolinko, N.I. (2024). Franchising as a method of organizing and developing a restaurant business in modern conditions. Black Sea Economic Studies, 86, 211–218. DOI: https://doi.org/10.32782/bses.86-34.
- Babik, A. (2024). Eco-franchises. Franchising.eu hub for business opportunities. Franchising.ua: website, August 09, 2024. https://franchising.eu/article/345/eco-franchises/
- Botti, A., Parente, R., & Vesci, R. (Eds.) (2023). How to do business in digital era? A casebook. Second edition. Salerno-Cracow: Cracow University of Economics. https://ted.uek.krakow.pl/output-2-the-casebook-how-to-do-business-in-digital-era/ [in English].
- QSR Franchise Development Group (2024). Eco-Smart Franchising, May 22, 2024. https://qsrfranchisedevelopmentgroup.com/blog/b/eco-smart-franchising.
Стаття надійшла до редакції: 05.02.2025
Як цитувати статтю: |
Краус Н.М., Краус К.М., Марченко О.В. Актуалізація “розумного” екологічного франчайзингу в системі міжнародних економічних бізнес-відносин (in English). Modern Economics. 2025. № 49(2025). С. 119-123. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-16. |
Kraus N., Kraus K., Marchenko O. (2025). Actualization of “Smart” Ecological Franchising in the System of International Economic Business Relations. Modern Economics, 49(2025), 119-123. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-16. |