УДК 330.342 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V46(2024)-14 |
Пілецька С. Т., доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки повітряного транспорту, Національний авіаційний університет, м. Київ, Україна
ORCID ID: 0000-0002-3638-3002
e-mail: 0508486185@ukr.net
Коритько Т. Ю., кандидат економічних наук, доцент, старший науковий співробітник відділу проблем економіки підприємств, Інститут економіки промисловості, м. Київ, Україна
ORCID ID: 0000-0002-4251-1971
e-mail: taniakorytko@gmail.com
Оцінка корпоративної соціальної відповідальності підприємства на основі процесного підходу
Стаття присвячена оцінюванню корпоративної соціальної відповідальності. Зазначено, що соціальна відповідальність сьогодні стає філософією бізнесу та основною передумовою ефективного функціонування підприємств у майбутньому. Зауважено, що багато підприємств заявляють про себе як про соціально відповідальні, але насправді слабо реалізують у своїй діяльності принципи корпоративної соціальної відповідальності. Обґрунтована необхідність не просто вимірювати рівень соціалізації підприємств, а й надавати стейкхолдерам можливість проводити такі обчислення самостійно, з урахуванням публічної інформації. У зв’язку з цим виникає потреба у методах оцінки, причому на всіх етапах: при плануванні та обґрунтуванні конкретних програм з корпоративної соціальної відповідальності, підбиття підсумків цієї роботи. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності потребує широке коло суб’єктів соціально-економічних відносин, інтереси та очікування яких складні для ідентифікації, змінюються у часі та часто суперечать один одному. Зростаюча соціальна активність підприємств, різноманітність підходів до її оцінювання вимагають відповідного методичного забезпечення.
Запропоновано авторами методичний підхід до інтегрального оцінювання корпоративної соціальної відповідальності підприємства, алгоритм вибору інструментарію, який включає ієрархічну систему показників щодо оцінки індексу корпоративної соціальної відповідальності підприємства.
Розроблені авторами методичний підхід та ієрархічна система показників щодо оцінки індексу корпоративної соціальної відповідальності підприємства допоможуть у вирішенні цього важливого завдання всім зацікавленим сторонам, у тому числі самого підприємства.
Висновки. Корпоративна соціальна відповідальність має бути включена та інтегрована у всі бізнес-процеси підприємства, сприяючи рішенню завдань. Запропонований підхід до оцінки корпоративної соціальної відповідальності підприємства слід проводити з погляду бізнесу та соціальних інвестицій.
Ключові слова: система; показники; корпоративна соціальна відповідальність; оцінка; ієрархічна система.
Література:
- Андріяш В., Верба С. Теоретичні підходи до змісту та сутності поняття «корпоративна соціальна відповідальність» Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. 2023. №2(68). С. 7-11. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-2(68)-1
- Бочарова Н.А. Інтегральна оцінка рівня корпоративної соціальної відповідальності підприємства. Економіка транспортного комплексу. 2018. Вип. 31. С. 45-62. https://doi.org/30977/ЕТК.2225-2304.2018.31.0.45.
- Бриндзя О. Основні аспекти формування корпоративної соціальної відповідальності підприємств. Галицький економічний вісник. 2014. № 1. С. 77-81.
- Ворона О.В. Методичні підходи до оцінки рівня соціальної відповідальності. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2010. № 30. С. 127–133.
- Грицина Л. А. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств: зарубіжний та вітчизняний досвід. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 10(1). С. 99-102.
- Дерев’янко, Т. А. Оцінка соціальної відповідальності та її використання в практиці підприємств.Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Економічні науки. 2017. №(34). С. 76–82. https://doi.org/10.31498/2225-6725.34.2017.128902.
- Євдокимов Ф. І. Соціальний потенціал як функція інноваційної моделі економічного розвитку підприємства. Маркетинг: теорія і практика. 2008. № 14. URL: http://www.nbuv.gov. ua/Portal/Soc_Gum/Mtip.
- Євтушенко В. А. Оцінка корпоративної соцальної відповідальності: методи, об’єкти, показники. Вісник Національного технічного університету “ХПІ”. Технічний прогрес та ефективність виробництва. 2013. № 46. С. 53-63.
- Завадських Г. М., Лисак О. І., Тебенко В. М. Корпоративна соціальна відповідальність: формування та реалізація в Україні. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра. 2023. № 2(48). С. 129-139.
- Караєва Н. В. Формування стратегічних напрямів переходу до низьковуглецевого розвитку України на основі експертної оцінки. Економічний вісник НТУУ «КПІ» : збірник наукових праць. 2014. Вип. 11. С. 39–46.
- Коляденко С.В., Чіков І. А. Інтегральна оцінка конкурентоспроможності аграрних підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 10. С. 34–39. DOI: 32702/2306-6814.2021.10.34.
- Письменна О.О. Інтегральна оцінка корпоративної соціальної відповідальності промислового підприємства. Економіка і суспільство. 2018. № 19. С. 548-554. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-84.
- Тижненко О.Г. Відображення R-оцінок рівня фінансового стану підприємства на вербально-числовій шкалі. Бізнес Інформ. 2021. № 6. С. 100-107.
Стаття надійшла до редакції: 12.07.2024
Як цитувати статтю: |
Пілецька С. Т., Коритько Т. Ю. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності підприємства на основі процесного підходу. Modern Economics. 2024. № 46(2024). С. 105-111. DOI: https://doi.org/10.31521/ |
Piletska S., Koritko T. Assessment of Corporate Social Responsibility of the Enterprise Based on the Process Approach. Modern Economics. 2024, № 46(2024),105-111. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V46(2024)-14. |