УДК 338.486
Шарко М. В., доктор економічних наук, професор, завідуючий кафедрою економіки і підприємництва, Херсонський національний технічний університет, м. Херсон, Україна
ORCID ID: 0000-0003-2321-459X
e-mail: mvsharko@gmail.com
Гусаріна Н. В., кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки і підприємництва, Херсонський національний технічний університет, м. Херсон, Україна
ORCID ID: 0000-0003-3418-9422
Бізнес-аналітика ранжування показників економічної інформації при прийнятті управлінських рішень з інноваційного розвитку виробництва
Інноваційний розвиток виробництва в сучасних умовах набуває актуальності у зв’язку із підвищенням рівня невизначеності, що вимагає від підприємств використовувати нові підходи для ведення бізнесу. Тому підприємства все більше уваги приділяють аналізу показників економічної інформації та їх ранжуванню, оскільки вони в цілому визначають характеристики інноваційного розвитку. Мета даної статті полягає у розробці методики бізнес-аналізу економічних показників і їх ранжування за пріоритетами інформативності. У роботі проаналізовано основні риси побудови шкали відносин, розглянуто перешкоди розв’язування завдань ранжування в умовах невизначеності. Запропоновано оцінку економічної інформації виконувати з використанням формули Байеса, яка дозволяє уточнити та перерахувати значення ймовірностей, використовуючи як відому інформацію так і дані нових спостережень. Запропоновано з метою виключення суб’єктивізму експертів мірою ранжування економічних показників вважати їх ентропію, яка є інформативним параметром бізнес-аналітики економічного зростання підприємств. Результати проведених досліджень слід використовувати під час формування рішень з інноваційного розвитку виробництв на основі ранжування інформації, що міститься в економічних показниках. У подальших дослідженнях планується науково-обґрунтована побудова трендів і визначення прогнозних значень фінансово-економічних показників в умовах дії змін зовнішнього середовища.
Ключові слова: теорема Байєса; оцінка; інформація; невизначеність; управління виробництвом; економічний розвиток.
Література:
- ТарасовР. В. Оценка значимости факторов методом априорного ранжирования [Электронный ресурс] / Р. В. Тарасов, Л. В. Макарова, К. М. Бахтулова // Современные научные исследования и инновации, 2014. – №4(36). – Режим доступу: http: //web.snauka.ru/issues/2014/04/33181.
- ШаркоМ. В. Структуризация входной информации при формировании и управлении информационным потенциалом предприятий / М. В. Шарко, П. В. Шмулевич // Соціально-економічний розвиток регіонів в контексті міжнародної інтеграції. – Херсон, ХНТУ, 2016. – №23(12), Том 1. – С. 157-161.
- Голопузов Е. Н. Математические методы ранжирования экономических показателей / Е. Н. Голопузов, А. И. Шадринцев // Экономический анализ:теория и практика. – 2006. – №18(75). – С.42-53.
- БатищевД. И. Многокритериальный выбор с учетом индивидуальных предпочтений / Д. И. Батищев, Д. Е. Шапошников // ИПФ РАН, Нижний Новгород, 1994. – 92 с.
- ШаркоМ. В. Формирование инновационного потенциала предприятий: монография / М. В. Шарко. – Херсон : ФЛП Гринь Д. С., 2014. – 288 с.
- ЗгуровскийМ. З. Основы системного анализа : учебник / М. З. Згуровский, Н. Д. Панкратова. – 2007. – 546 с.
- Зайченко Ю. П. Нечеткие модели и методы в интеллектуальных системах / Ю. П. Зайченко. – К. : Слово, 2000. – 344 с.
- Саати Томас Л. Принятие решений при зависимостях и обратных связях: аналитические сети / Л. Томас Саати [пер. с англ.]. – М. : ЛКИ, 2008. – 360 с.
- Економічно-аналітичній звіт ТОВ «Суднобудівна компанія МАРИНА ГРУП» за 2017 рік.
- ХотомлянскийА. Л. Ранжирование инвестиционных проектов как инструмент формирования портфеля реальных инвестиций предприятия / А. Л. Хотомлянский, П. А. Знахуренко // Актуальні проблеми економіки. – 2008. – № 3. – С. 113-121.
- Гусаріна Н. В. Оцінка загальної кількості інформації для складання прогнозів адекватних змінам зовнішнього середовища в умовах невизначеності / Н.В. Гусаріна // Економічний дискурс. – 2018. – Вип. 1. – С. 98-105.