УДК 338.1 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-28 |
М’ячин В. Г., кандидат технічних наук, доцент кафедри економіки промисловості та організації виробництва, Український Державний хіміко-технологічний університет, м. Дніпро, Україна
ORCID ID: 0000-0002-1491-5100
Кластерний аналіз інноваційно-активних підприємств за допомогою карт Кохонена як передумова стратегічного планування
Анотація. У статті розроблено концептуальний підхід до кластеризації інноваційно-активних машинобудівних підприємств з метою виявлення ступеня їх готовності до інноваційної діяльності та планування стратегії розвитку. Кластеризація проводилася для тридцяти інноваційно-активних підприємств за двома показниками: рівнем кризового стану та показником використанням стратегічних можливостей підприємств. За допомогою кореляційного аналізу показано, що вхідні фактори є практично незалежними один від одного. Використання кластерного аналізу на підставі сучасних методів досліджень з використанням нейронних мереж – карт Кохонена – дозволило диференціювати інноваційно-активні підприємства за ступенем їх готовності до здійснення інноваційної діяльності. Для проведення кластеризації використано метод нейронних мереж – карти Кохонена. Всі тридцять досліджуваних підприємств розбито на п’ять кластерів, які суттєво відрізняються за параметрами. Це кластери «0», «1», «2», «3» та «4». До найбільшого кластеру «0» увійшли 13 машинобудівних інноваційно-активних підприємств, до найменшого кластеру «1» увійшло одно інноваційно-активне підприємство. Для інноваційно-активних машинобудівних підприємств кожного кластеру запропоновано застосовувати відповідну інноваційну стратегію.
Ключові слова: кластерний аналіз; карти Кохонена; інноваційно-активні підприємства; стратегічне планування; нейронні мережі.
Література:
- Князевич А. О., Брітченко І. Г., Кластерний підхід до створення інноваційної інфраструктури країни. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія Економіка. Вип. 2(4). Ч. І. С. 24-29.
- Некрасова Л. А., Попенко С. О. Формування кластеру, як напрямку інноваційного розвитку економіки. Економіка: реалії часу. №2(12). С. 132-138.
- Прохорчук С. В. Функціонування інноваційного кластеру в регіоні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 6. Ч. 3. С. 12-16.
- Бутенко А. І., Лазарєва Є. В. Феномен кластера у формуванні інноваційної моделі економіки регіону. Інвестиції: практика та досвід. №2. С. 25-28.
- Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу: монографія / за ред. д.е.н. професора С. М. Ілляшенка. Суми : ВТД “Університетська книга”, 2008. 615 с.
- Кривов’язюк І. В., Стрільчук Р. М. Оцінювання стратегічної позиції машинобудівних підприємств у контексті задач діагностики їх можливостей. Актуальні проблеми економіки. №8 (182). С. 146-155.
- Кривов’язюк І. В., Стрільчук Р. М. Управління стратегічними можливостями машинобудівних підприємств. Актуальні проблеми економіки. №9 (183). С. 144-155.
- Кривов’язюк І. В., Стрільчук Р. М. Діагностика кризового стану інноваційно активних машинобудівних підприємств на базі дискримінантної моделі. Актуальні проблеми економіки. №7 (181). С. 454-465.
- Яковлев В. Б. Анализ данных в Deductor Studio: учебное пособие. М.: ОнтоПринт, 2017. 212 с.
- Kohonen Т. (2013). Essentials of the self-organizing map. Neural Networks, 37, 52-65.
Стаття надійшла до редакції: 02.04.2019
Як цитувати статтю: |
М’ячин В. Г. Кластерний аналіз інноваційно-активних підприємств за допомогою карт Кохонена як передумова стратегічного планування. Modern Economics. 2019. № 14(2019). С. 180-185. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-28. |
Myachin Valentin (2019). Cluster Analysis of Innovation-Active Enterprises Using Kohonen Maps as a Prerequisite for Strategic Planning. Modern Economics, 14(2019), 180-185. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-28. |