УДК 331.522
Поснова Т. В., кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної теорії Університету державної фіскальної служби України, м. Ірпінь, Україна
КРЕАТИВНИЙ ЛЮДСЬКИЙ КАПІТАЛ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ЕКОНОМІКИ
У даний час у світовій теорії та практиці склалась принципово нова концепція суспільного розвитку, що ґрунтується на розумінні креативності як провідного фактору інноваційної економіки. На основі прогнозів різних авторитетних міжнародних організацій, у найближче десятиліття найбільша частина ВВП буде створюватися переважно за рахунок креативних факторів виробництва. Саме креативний капітал стане стрижнем людських ресурсів у креативній економіці. Лідерами соціально-економічного та науково-технічного прогресу стануть лише ті країни, які освоять науку креативного управління соціально-економічним розвитком в умовах інноваційної економіки.
У статті наведена класифікація галузей, в яких функціонує креативний людський капітал, а саме – види діяльності, що відносяться до основних, взаємозалежних та опосередкованих галузей. Відповідно до цієї класифікації проаналізовані людські ресурси, що зайняті у креативному секторі України.
У статті зроблені рекомендації щодо розробки нових теоретичних та практичних методів та підходів до активізації, раціонального та ефективного використання креативно-інтелектуального капіталу як головного фактору становлення інноваційної економіки. Зокрема, пропонується створення спеціальних програм підтримки розвитку креативних інтелектуальних сервісів, продуктів та стартапів, а також залучення іноземних спеціалістів для утримання національного креативного капіталу в Україні.
Ключові слова: креативний людський капітал, інтелектуальний потенціал, інноваційна економіка, креативний сектор, креативна економіка.
Література:
- Аюпов Р. Ф. Влияние креативного капитала на развитие инновационной економики [Електронний ресурс] / Р. Ф. Аюпов. – Режим доступу: https://goo.gl/9AuUtM
- Вахович І. М. Розвиток креативної економіки в умовах транскордонного співробітництва [Електронний ресурс] / І. М. Вахович, О. М. Чуль // Проблеми економіки. – 2014. – № 3. – Режим доступу: https://goo.gl/DZdP7W
- Галахова Т. О. Моделювання стратегічного розвитку креативного компонента менеджменту міжнародних компаній у галузі програмного забезпечення та комп’ютерних послуг / Т. О. Галахова // Бізнес Інформ. –2015. – № 5. – С. 78-87.
- Гнедовский М. Кризис – лучший стимул для креативной экономики [Електронний ресурс] / М. Гнедовский. – Режим доступу: http://newslab.ru/article/291960
- Дорошенко О. С. Становлення креативного сектору глобальної економіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.00.02 – світове господарство і міжнародні економічні відносини / О. С. Дорошенко. – К. : КНЕУ, 2014. – С. 9-10.
- Зеленцова Е. В. Творческие индустрии: теории и практики / Е. В. Зеленцова, Н. В. Гладких. – М. : Классика – ХХІ, 2010. – 240 с.
- Как украинцы делают деньги на идеях [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.liga.net/projects/just_business/
- Киризюк С. В. Міжнародні та вітчизняні тенденції розвитку креативної економіки / С. В. Киризюк // Науковий вісник Херсонського державного університету. – 2014. – № 6(1). – С. 68-72.
- Котлер Ф. Конец капитализма? 14 антидотов от болезней рыночной экономики / Ф.Котлер. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://goo.gl/QWyRxy
- Лукʼяненко Д. Інноваційно-креативний компонент глобального менеджменту [Електронний ресурс] / Д. Лукʼяненко, О. Тітова. – Режим доступу: https://goo.gl/6DTrn1
- О’ Коннор Дж. Культурная политика как влияние: Экспорт идеи творческих индустрий в Санкт-Петербург / Дж. О’ Коннор // Творческие индустрии в России. Культурные стратегии: Экспертный клуб. – Вып.3. – М. : Институт культурной политики, 2004. – 346 с.
- Мокир Д. Рычаг богатства. Технологическая креативность и экономический прогресс / Д. Мокир. – М. : Изд-во Института Гайдара, 2014. – 502 с.
- Лэндри Ч. Креативный город / Ч. Лэндри. – М. :«Классика-ХХI», 2011. – С. 19.
- Попиков О. О. Креативный человеческий капитал как фактор развития инновационной экономики старны [Електронний ресурс] / О. О. Попиков. – Режим доступу: https://goo.gl/cGu73C.
- Производство 2.0: готова ли Украина к прыжку в будущее [Електронный ресурс]. – Режим доступу: https://goo.gl/oLCKGV.
- Проскуріна М. О. Креативні індустрії як основа економічної безпеки країни [Електронний ресурс] / М. О. Проскуріна // Вісник Одеського національного університету. Серія : Економіка. – 2015. – Т. 20, Вип. 6. – С. 56-60.
- Радіонова І. О. Місто у добу креативності: до визначення теоретичних засад політичних стратегій соціально-економічного розвитку / І. О. Радіонова // Сучасне суспільство. – 2015. – Вип. 1(2). – С. 132-146.
- Степанов А. А. Человеческие ресурсы в креативной экономике (международная коллективная монография) / А. А. Степанов, М. В. Савина. – М., 2014. – 239 с.
- Україна–2030. Доктрина збалансованого розвитку / Колектив авторів. – Львів : Кальварія, 2017. – 128 с.
- Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее / Р .Флорида. – Пер. с.англ. – М. : Издательский дом «Классика-ХХІ», 2007. – 421с.
- Хокинс Дж. Креативная экономика / Дж. Хокинс. – М. : «Классика-ХХI», 2011. – 256 с.
- Юрьев В. Человеческий капитал креативного класса [Електронний ресурс] / В. Юрьев. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/chelovecheskiy-kapital-kreativnogo-klassa
- Ястремська О. М. Мотивація креативності новаторів : монографія / О. М. Ястремська, О. І. Бардадим. – Х. : ХНЕУ, 2013. – 212 с.
- Adorno Theodor W., Horkheimer М. Dialektik der Aufklaerung Philosophische Fragmente S.Fischer Veriag GmbH Frankfurt am Main 1969 [Online], available at: http://www.kph.npu.edu.ua
- Cushing R. «Creative Capital, Diversity and Urban Growth», Unpublished manuscript, Austin, Texas, December 2001.