УДК 338.5:339.13 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-21 |
Машляківський М. М., аспірант кафедри економічної теорії факультету економічних наук, Національний університет «Києво-Могилянська Академія», м. Київ, Україна
ORCID ID: 0000-0001-8064-9659
e-mail: m.mashliakivskyi@ukma.edu.ua
Напрямки вдосконалення підходів до аналізу та оптимізації ціноутворення за умов динамічного конкурентного ринку
Анотація. У статті проаналізовано підходи до аналізу ціноутворення та вироблення оптимальних цінових тактик і стратегій компаніями, які діють на конкурентному ринку з динамічним ціноутворенням. Запропоновано систематизацію факторів, які визначають цінові стратегії таких компаній. Розглянуто явище динамічного ціноутворення та проаналізовано вплив, який воно має на ринки в цілому, поведінку ринкових гравців і споживачів. Узагальнено та систематизовано наявні теоретичні та практичні підходи до аналізу та оптимізації цінових стратегій гравців на динамічних конкурентних ринках з диференційованим продуктом, які пропонуються такими галузями науки, як економічна теорія (мікроекономіка), теорія ігор, менеджмент, комп’ютерні науки. Виявлено головні слабкі місця та обмеження таких теорій і інструментів. Визначено потенційні напрямки вдосконалення таких теоретичних підходів і практичних інструментів (алгоритмів). Серед головних напрямків означено такі: (1) належне врахування та прогнозування взаємного впливу цінових стратегій гравців на ринку, (2) аналіз продажів окремих гравців на майбутні періоди вже з урахуванням прогнозованих цінових відповідей конкурентів, (3) поглиблення аналізу впливу сукупності цінових стратегій гравців і динамічності ринку на поведінку споживачів.
Ключові слова: ціноутворення; динамічне ціноутворення; динамічний ринок; ринкові стратегії; цінові стратегії; цінова конкуренція; цінова еластичність; цінова оптимізація.
Література:
- Sgroi F. Digital technologies to remove the information asymmetry in the food market. Smart Agricultural Technology. 2023. Vol. 5. С. 2772-3755. URL: https://doi.org/10.1016/j.atech.2023.100326.
- Kopalle P., Pauwels K., Yashaswy L., Gangwar, M. Dynamic pricing: Definition, implications for managers, and future research directions. Journal of Retailing. 2023. Vol. 99(4). Р. 580-593. URL: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2023.11.003.
- Cho M., Fan M., Zhou Y.-P. Strategic Consumer Response to Dynamic Pricing of Perishable Products. International Series in Operations Research & Management Science. Boston, MA, 2009. P. 435-458. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-98026-3_17.
- Rudolph T., Scheidegger G., Barth, E., Linzmajer M. The Dose Makes the Poison – Dynamic Pricing Strategies and Their Influence on Consumers. Marketing Review St.Gallen. 2019. Vol. 36(5). Р. 22-31. URL: https://hdl.handle.net/10419/276054.
- Neubert M. A. Systematic Literature Review of Dynamic Pricing Strategies. International Business Research. 2022. Vol. 15. Р. 1-17. URL: https://doi.org/10.5539/ibr.v15n4p1.
- Gabaix X., Laibson D., Li D., Li H., Resnick S., de Vries C. The Impact of Competition on Prices with Numerous Firms. Journal of Economic Theory. 2016. Vol. 165. Р. 1-24. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jet.2016.04.001.
- Harris M., Raviv A. A Theory of Monopoly Pricing Schemes with Demand Uncertainty. The American Economic Review. 1981. Vol. 71. Р. 347-365. URL: http://www.jstor.org/stable/1802784
- Kopalle P., Shumsky R. Game Theory Models of Pricing. The Oxford Handbook of Pricing Management. 2012. Р. 381-414. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199543175.013.0019.
- Chen X., Simchi-Levi D. Pricing and Inventory Management. The Oxford Handbook of Pricing Management. 2012. Р. 784-822. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199543175.013.0030.
- Athey S., Luca M. Economists (and Economics) in Tech Companies. Journal of Economic Perspectives. 2019. Vol. 33(1). Р. 209-230. https://doi.org/10.1257/jep.33.1.209.
Стаття надійшла до редакції: 24.02.2025
Як цитувати статтю: |
Машляківський М. М. Напрямки вдосконалення підходів до аналізу та оптимізації ціноутворення за умов динамічного конкурентного ринку. Modern Economics. 2025. № 49(2025). С. 154-160. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-21. |
Mashliakivskyi M. (2025). Directions for Improving Approaches to the Analysis and Optimization of Pricing in Dynamic Competitive Markets. Modern Economics, 49(2025), 154-160. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-21. |