УДК 330.322 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V21(2020)-22 |
Мордань Є. Ю., кандидат економічних наук, старший викладач кафедри фінансів, банківської справи та страхування, Сумський державний університет, м. Суми, Україна
ORCID ID: 0000-0002-3942-1262
e-mail: y.mordan@uabs.sumdu.edu.ua
Сайко А. А., студентка, Сумський державний університет, м. Суми, Україна
ORCID ID: 0000-0003-4964-4184
e-mail: nastasiasay@gmail.com
Темченко О. П., студент, Сумський державний університет, м. Суми, Україна
ORCID ID: 0000-0002-9539-6751
e-mail: sashatemchenko13@gmail.com
Інвестиції у сферу освіти України: особливості, тенденції та проблеми
Анотація. Інвестиції в систему освіти є важливим фактором підвищення соціального і культурного рівня життя населення. Стаття присвячена актуальній проблемі щодо інвестування у систему освіти в Україні. Метою статті є аналіз сучасних тенденцій та особливостей інвестування коштів в систему освіти, а також умови, необхідні для реалізації ефективної політики інвестування в освіту. У ході дослідження було розглянуто основні проблеми, тенденції та принципи інвестування в освітню сферу держави. Визначено основні джерела формування фінансових ресурсів освітніми закладами, складові механізму реалізації інвестиційної політики у сфері освіти та роль держави в інвестуванні у вітчизняну систему освіти. Проведено дослідження основних джерел фінансування сфери освіти в Україні, а також було зазначено альтернативні та новітні шляхи фінансування освітніх закладів. Установлено, що роль держави в інвестиційних освітніх процесах залишається вирішальною. Проаналізовано сучасний стан інвестицій в українську систему освіти протягом 2014-2018 років. Було здійснено порівняння державних та приватних видатків на освітню сферу в Україні та в деяких країнах-членах Організації економічного співробітництва та розвитку за 2014-2017 роки та з’ясовано рівень фінансування освіти в Україні у відсотках до ВВП серед інших країн ОЕСР. Досліджено динаміку інвестиційних витрат за різними джерелами фінансування в систему освіти й динаміку обсягу витрат на освіту зі зведеного бюджету. Визначено питому вагу студентів за різними джерелами фінансування та розподіл витрат між різними видами навчальних закладів. Були розглянуті найбільші освітні програми грантів в Україні, за участі іноземних інвесторів. В результаті дослідження було виявлено позитивні та негативні аспекти інвестування в систему освіти, а також виділено ряд проблем інвестування в освіту. Досліджено, що на цей час найбільша частка фінансування освіти припадає на державні та місцеві бюджети, водночас інвестиційна активність фізичних та юридичних осіб у даній сфері є незначною. Було установлено, що рівень видатків на освіту в Україні належить до найвищих у світі, однак це не призводить до підвищення показників продуктивності праці та задоволеності роботодавців якістю робочої сили.
Ключові слова: інвестиції; система освіти; фінансування; витрати; бюджет.
Література:
- Атаханов Р. А. Инвестиции в образование: теория и методология Фундаментальные исследования. 2018. № 1. С. 24-28.
- Аналітична довідка з питань державної політики у галузі освіти: «Фінансово-бюджетна сталість в процесі впровадження «Нової української школи», Міжнародний банк реконструкції та розвитку/Світовий банк, 2018 р. URL: www.worldbank.org (дата звернення: 25.04.2020).
- Бюджет на освіту у 2018 році зріс на 53 млрд грн. Нова українська школа: веб-сайт. URL: http://nus.org.ua/news/byudzhet-na-osvitu-v-2018-rotsi-zrist-na-53-mlrd-grn/ (дата звернення: 25.04.2020).
- Воронцова А. С. Фінансове забезпечення розвитку системи освіти впродовж усього життя: дис. … канд. екон. : 08.00.08. Суми: СумДУ, 2018. 272 с.
- Вороніна В. Л., Зюкова М. М. Інвестиції у сферу освіти: проблеми та шляхи їх вирішення. Модернізація економіки в умовах зростання суспільної свідомості: туризм, людиномірність, партнерство, кооперація : матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Полтава : ПУЕТ, 2017. 848 с. С. 90-95
- Державна казначейська служба України. Веб-сайт. URL: http://www. treasury.gov.ua/main/uk/indех (дата звернення: 25.04.2020).
- Світящук І., Солодько А., Стадний Є. Державне фінансування підготовки кадрів у вищій освіті : досвід та виклики. Книга К. : Центр дослідження суспільства. Київ, 2017. 76 с.
- Дослідження Ukraine BOOST 2017 на основі даних Державної казначейської служби України та Національні рахунки освіти Державної статистичної служби України, 2016 рік, і AAG ОЕСР, 2017 рік .
- Яровенко Т. С. Інвестиційна політика у сфері освіти України та механізм її реалізації. Економіка і організація управління. 2014. № 3-4. С. 303-311. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eiou_2014_3-4_47 (дата звернення: 25.05.2020).
- Перелік грантів, конкурсів та стипендій України. URL: https://www.science-community.org/uk/grants/by-country/Ukraine
- Савіщенко В. Інвестиції в систему освіти та науки України: проблеми теорії та практики. Національний юридичний журнал: теорія та практика. 2016. № 12. С. 62.
- Салига С. Визначення потреби вищого навчального закладу в інвестиційних ресурсах. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 2. С. 7-9.
- Статистичний збірник «Вища освіта в Україні»: Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/publosvita_u.htm (дата звернення: 25.04.2020).
- Тарасенко І. О., Нефедова Т. М. Проблеми фінансування вищої освіти в Україні в контексті забезпечення конкурентоспроможності. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. № 4. С. 177-185.
- Боголіб Т. Фінансове забезпечення освітньої галузі в Україні: існуючі проблеми та перспективи їх вирішення. Економіст. 2015. № 8. С. 1-6.
- Чернявська О. В., Соколова А. М. Фандрайзинг : навч. посіб. Київ : Алерта, 2015. 272 с.
Стаття надійшла до редакції: 26.05.2020
Як цитувати статтю: |
Мордань Є. Ю., Сайко А. А., Темченко О. П. Інвестиції у сферу освіти України: особливості, тенденції та проблеми. Modern Economics. 2020. № 21(2020). С. 141-148. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V21(2020)-22. |
Mordan, Ye., Sayko, A. & Temchenko, A. (2020). Investment in Education: Features, Trends and Problems. Modern Economics, 21(2020), 141-148. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V21(2020)-22. |