УДК 37.07:005.2 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V25(2021)-21 |
Соколова Е.Т., аспірантка кафедри публічного управління та права, Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради, м. Дніпро, Україна
ORCID ID: 0000-0003-2430-751X
e-mail: elsok@dano.dp.ua
Управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників у системі вищої освіти
Анотація. У статті проаналізовані головні тенденції професійного розвитку науково-педагогічних працівників України у період 2019-2020 років. Визначені підходи до дефініювання поняття «професійний розвиток» на основі оновлених нормативно-правових документів та наукових джерел. Розглянуто систему управління професійним розвитком як пріоритетне завдання сучасної вищої освіти, що передбачає безперервний процес удосконалення та набуття нових фахових і ключових компетентностей науково-педагогічних працівників з метою відповідності європейським стандартам якості освітніх послуг. Установлено, що ефективні умови управління професійним розвитком реалізуються через застосування інноваційних форм менеджменту, технології моніторингу та коучингу, наскрізності та взаємоадаптації. Сформовані підходи до визначення траєкторії, напряму, планування, системи організації професійного розвитку науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти відображають відповідність суспільним запитам та вимогам. Отримані результати сприяли здійсненню якісного аналізу системи професійного розвитку науково-педагогічних працівників на прикладі Дніпровської академії неперервної освіти. У статті запропоновані шляхи удосконалення та урізноманітнення системи управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти, а саме створення підрозділу професійного розвитку, розроблення положення, здійснення системної контрольно-аналітичної діяльності, стимулювання та мотивування науково-педагогічних працівників до професійного зростання відповідно до індивідуальної освітньої траєкторії, посадовим обов’язкам, інтересам та потребам, специфікації розвитку кадрового менеджменту, застосуванню технології стратегічного планування.
Ключові слова: науково-педагогічні працівники; професійний розвиток; підвищення кваліфікації; стажування; інноваційний менеджмент.
Література:
- Борова Т. А. Сучасні технології управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2012. № 37. С. 118-122.
- Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук. України; гол. ред. В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
- Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників : Постанова Кабінету міністрів України від 21.08.2020 р. №800. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text (Дата звернення: 03.12.2020)
- Деякі питання професійного розвитку науково-педагогічних працівників: Наказ Міністерства освіти і науки від 04.12. 2020 р. №1504 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/672-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.2020)
- Жабенко О. В. Професійний розвиток науково-педагогічних працівників університетів України: особливості організації оцінювання. Молодий вчений. № 8 (72). С. 234-240.
- Кириченко М. О. Інноваційні підходи до професійного розвитку педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівних кадрів освіти у відкритому суспільстві. Професійний розвиток та управління людськими ресурсами в системі післядипломної педагогічної освіти в контексті трансформації освіти України : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 28 жовтня. 2016 р. Київ. С. 16-
- Кравченко Г. Ю. Управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників в умовах кафедральної системи інститутів післядипломної педагогічної освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2015. Вип. 15. С. 139-144.
- Морозова М. Е. Способи удосконалення управління кар’єрним зростанням за допомогою професійного розвитку науково-педагогічних працівників системи післядипломної педагогічної освіти. Вісник післядипломної освіти. 2012. № 6 (19). С. 34-39.
- Петренко Л. М. Стратегічні орієнтири професійного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах відкритої освіти. Вісник післядипломної освіти. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 13(42) с. 170-184.
- Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 03.12.2020).
- Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 03.12.2020).
- Сиченко В. В., Рибкіна С. О., Соколова Е. Т. Сучасні тенденції розвитку організаційних структур у системі управління закладами вищої освіти. Публічне управління та митне адміністрування. №4 (27). С. 63-68.
- Бульвінська О., Дівінська Н., Дяченко Н., Жабенко О., Линьова І., Скиба Ю. Теоретичні основи і технологія професійного розвитку науково-педагогічних працівників університетів в умовах інтеграції вищої освіти і науки. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2017. 131 с.
Стаття надійшла до редакції: 13.01.2021
Як цитувати статтю: |
Соколова Е.Т. Управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників у системі вищої освіти. Modern Economics. 2021. № 25(2021). С. 136-141. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V25(2021)-21. |
Sokolova E. (2021). Management of Professional Development of Scientific and Pedagogical Workers in the System of Higher Education. Modern Economics, 25(2021), 136-141. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V25(2021)-21. |