УДК 378.091 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V32(2022)-14 |
Яблуновська К. О., асистент кафедри методики професійної підготовки Миколаївського національного аграрного університету, м. Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0002-5215-1594
e-mail: yablunovskayakaterina@ukr.net
Методика формування екологічної компетентності під час викладання економічних дисциплін засобами інтерактивних технологій навчання
У статті висвітлено сучасні методи формування екологічної компетентності у процесі викладання економічних дисциплін за допомогою інтерактивних технологій навчання, які зумовлені різними факторами. Зміст понять «компетентність» та «екологічна компетентність» у контексті дослідження проаналізовано шляхом проведення розширеного екскурсу з трактування цих понять у педагогічній практиці. Екологічно грамотна людина має високий рівень екологічних знань, розвиненим екологічним мисленням, у своїй поведінці керується пріоритетом екологічних цінностей, розглядає свою професію як ефективний засіб оздоровлення довкілля та розв’язання екологічних проблем. У статті розглядаються підходи до визначення «компетентності», «екологічної компетентності» та на їх основі виявляються роль, значення та напрями формування екологічної компетентності у процесі викладання економічних дисциплін із застосуванням інтерактивних технологій. Актуальність обраної теми обґрунтовується відсутністю міждисциплінарних та регіональних підходів щодо формування екологічної компетентності здобувача вищої освіти на основі впровадження інтерактивних технологій. Доведено ефективність формування екологічної компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх спеціалістів економічної сфери за допомогою інтерактивних технологій навчання. Уточнюються основні правила організації інтерактивного навчання, висвітлюються недоліки застосування інтерактивних методів в освітньому процесі викладачами. Визначено та обґрунтовано етапи інтерактивних методів навчання.
Наголошується на важливості інтерактивних методів навчання, що використовують ситуаційні екологічні завдання. Виявлено, що використання інтерактивних методів та технологій дозволяє інтенсифікувати засвоєння та творче застосування теоретичного матеріалу; дає можливість моделювати екологічні життєві ситуації людиною; залучати здобувачів вищої освіти до розв’язання екологічних проблем, прийняття екологічно відповідальних рішень, здобуття досвіду природоохоронної діяльності.
Аналізується та аргументується можливість використання інтерактивних технологій у навчанні здобувачів. Сформовано та запропоновано основні правила впровадження інтерактивних технологій навчання у структуру закладів вищої освіти у процесі підготовки майбутніх спеціалістів економічної сфери.
Ключові слова: компетентність; екологічна компетентність; економічна сфера; інтерактивні технології; освітній процес.
Література:
- Dvulichanskaya, N. (2011). Interaktivnye metody obucheniya kak sredstvo formirovaniya klyuchevyh kompetencij [Interactive teaching methods as a means of forming key competencies]. Nauka i obrazovanie : elektronnoe nauchno-tekhnicheskoe izdanie [ in Russia].
- Hlukhova, H. (2008). Aksiolohichni zasady formuvannia ekolohichnoi kultury studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Axiological principles of formation of ecological culture of students of higher technical educational] : Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
- Danilenkova, V. (2005). Formirovanie ekologicheskoj kompetencii u studentov tekhnicheskogo vuza [Formation of environmental competence among students of a technical university] : Candidate’s thesis. Moskva [ in Russia].
- Oliinyk, N. (2005). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti studentiv hidrometeorolohichnoho tekhnikumu u protsesi navchannia informatsiinykh tekhnolohii [Formation of ecological competence of students of hydrometeorological technical school in the process information technology training] : Candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].
- Tytarenko, L. (2007). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti studentiv biolohichnykh spetsialnostei universytetu [Formation of ecological competence of students of biological specialties of the university] : Candidate’sthesis. Kyiv [in Ukrainian].
- Pustovit, N. A., Prutsakova, O. L., Rudenko, L. D., & Kolonkova, O. O. (2008) Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti shkoliariv [Formation of ecological competence of schoolchildren] : nauk-metod. posibnyk. Pedahohichna dumka, Kyiv. 64 [in Ukrainian].
- Shmaliei, S. (2005). Systema ekolohichnoi osvity v zahalnoosvitnii shkoli v protsesi vyvchennia predmetiv pryrodnycho-naukovoho tsyklu [The system of environmental education in secondary school in the process of studying the subjects of the natural science cycle] : avtoref. dys. … dokt. ped. nauk. Kyiv. 44 [in Ukrainian].
- Jablunovsjka, K. O. (2020). Profesijna pidhotovka vykladachiv ahrarnykh zakladiv profesijnoi osvity v pedahohichnij diial’nosti [Professional training of teachers of agricultural institutions of professional education in pedagogical activity]. Рedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschij shkoli i zahal‘noosvitnikh shkolakh. 34-38 [in Ukrainian].
Стаття надійшла до редакції: 05.04.2022
Як цитувати статтю: |
Яблуновська К. О. Методика формування екологічної компетентності під час викладання економічних дисциплін засобами інтерактивних технологій навчання (English). Modern Economics. 2022. № 32(2022). С. 104-108. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V32(2022)-14. |
Yablunovska К. (2022). Method of formation of environmental competence during the teaching of economic disciplines by means of interactive learning technologies. Modern Economics, 32(2022), 104-108. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V32(2022)-14. |