УДК 331.5:374.7:001.891 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V52(2025)-24 |
Самодай К. С., аспірантка, Сумський державний університет, м. Суми, Україна
ORCID ID: 0000-0002-8462-2976
e-mail: samodaismr@gmail.com
Методологічні підходи до адаптації ринку праці через освіту впродовж життя
Анотація. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю розробки ефективних методологічних підходів до швидкої перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників, що забезпечують їх конкурентоспроможність на трансформованому ринку праці. Особливу увагу приділено вивченню місцевого досвіду реалізації програм безперервної освіти в прикордонних регіонах, які найбільше постраждали від військової агресії.
Метою статті є дослідження методологічних підходів до адаптації ринку праці України через систему безперервної освіти в умовах воєнного стану та визначення ефективних механізмів перепідготовки робочої сили. У статті аналізуються трансформації українського ринку праці під час війни, зокрема втрати в ключових секторах економіки, географія переміщення бізнесу та персоналу, статистика щодо внутрішньо переміщених осіб (ВПО) і фахівців, які виїхали з країни.
Розглянуто теоретичні основи безперервної освіти та методологічні принципи адаптації робочої сили до нових умов. На основі кейс-стаді з досвіду Сумської громади у впровадженні програм безперервного навчання проаналізовано місцеві ініціативи з перепідготовки та адаптації населення до змін на ринку праці. Оцінено ефективність співпраці між місцевими органами влади, навчальними закладами та підприємцями.
Надано практичні рекомендації щодо розширення програм безперервного навчання, зокрема механізми фінансування, зміни у державній політиці та законодавстві, а також стратегії посилення співпраці між зацікавленими сторонами.
Ключові слова: освіта впродовж життя; адаптація ринку праці; перекваліфікація; воєнний час; безперервна освіта; трансформація економіки; внутрішньо переміщені особи.
Література:
- Wang Y. Educational aid and soft power: the case of the EU and Ukraine. Highlights in business, economics and management. 2025. Т. 47. С. 137-144. DOI: https://doi.org/10.54097/nrn3t078.
- Дослідження сфери освіти в Україні: до більшої результативності, справедливості та ефективності. World Bank Group. 2019. URL: https://documents.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf.
- Schleicher A., Scarpetta S. Survey of Adult Skills 2023: Insights and Interpretation. Paris : OECD Publishing, 2024. 42 p. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/support-materials/2024/12/survey-of-adult-skills-2023_1ab54c9e/PIAAC2024_InsightsInterpretations_FULL.pdf.
- Gavrysh I., Kalashnyk T., Rudiuk R. Transformation of higher education in Ukraine in the context of globalization. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 2024. Т. 14, №1. С. 146-151. DOI: https://doi.org/10.33543/j.140141.146151.
- Ukraine: Gross domestic product (GDP) from 1996 to 2030. Statista. 2025. URL: https://www.statista.com/statistics/296140/ukraine-gross-domestic-product.
- Cooke F. L., Dickmann M., Parry E. Building sustainable societies through human-centred human resource management: emerging issues and research opportunities. The International Journal of Human Resource Management. 2022. Т.33, №1. С.1-15. DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2021.2021732.
- Education at a Glance 2023: OECD Indicators. Organisation for Economic Cooperation and Development. 2023. URL: https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en.html.
- Future of Jobs Report 2023. World Economic Forum. 2023. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf.
- 5th global report on adult learning and education: citizenship education: empowering adults for change. UNESCO Institute for Lifelong Learning. 2022. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381666.
- OECD Skills Outlook 2023 : Skills for a Resilient Green and Digital Transition. Organisation for Economic Cooperation and Development. 2023. URL: https://www.oecd.org/en/publications/oecd-skills-outlook-2023_27452f29-en.html.
- Wæraas A., Dahle D. Y. When reputation management is people management: Implications for employee voice. European Management Journal. 2020. Vol. 38, № 2. P. 277-287. DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.08.010.
- Trends in Adult Learning : New Data from the 2023 Survey of Adult Skills. Organisation for Economic Cooperation and Development. 2025. URL: https://www.oecd.org/en/publications/trends-in-adult-learning_ec0624a6-en.html.
- Nechitailo I., Alieva A. Resilience of the educational system in conditions of global social upheavals: the ratio of centralisation and autonomy (Ukrainian experience for Europe). Innovation: the European journal of social science research. 2025. С. 1-22. DOI: https://doi.org/10.1080/13511610.2025.2462959.
- Liu F., Wu Y., Tan R. Role of education in poverty reduction: macroeconomic and social determinants from developing economies. Environmental science and pollution research. 2021. Т. 28. DOI: https://doi.org/10.1007/s11356-021-15252-z.
- Education. World Bank Group. 2025. URL: https://www.worldbank.org/en/topic/education/overview.
Стаття надійшла до редакції: 13.08.2025
Як цитувати статтю: |
Самодай К. С. Методологічні підходи до адаптації ринку праці через освіту впродовж життя. Modern Economics. 2025. № 52(2025). С. 173-181. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V52(2025)-24. |
Samodai K. (2025). Methodological Approaches To Labour Market Adaptation Through Lifelong Learning. Modern Economics, 52(2025), 173-181. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V52(2025)-24. |