УДК 330.46 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V19(2020)-33 |
Шаповал В. А., кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна
ORCID ID: 0000-0003-3603-9348
e-mail: vadim_shapoval@ukr.net
Літвінов Ю. І., кандидат технічних наук, асистент кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна
ORCID ID: 0000-0002-1801-6719
e-mail: litvinovyuriy82@gmail.com
Висоцький С. В., магістр з підприємництва, торгівлі та біржової діяльності, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна
Моделювання бізнесу виробничого підприємства як підґрунтя проєктів забезпечення конкурентної позиції
Анотація. Дослідження присвячене пошуку нових підходів до управління конкурентною позицією виробничого підприємства на основі аналізу алгоритмів моделювання бізнесу. При цьому шаблон бізнес-моделі розглядається як основа комплексного обґрунтування можливості реалізації певних інвестиційних проєктів щодо набуття підприємством конкурентних переваг в певних умовах його зовнішнього середовища. Для проведення дослідження використано історичний підхід, методи порівняння, узагальнення, логіко-структурного аналізу з метою визначення особливостей умов реалізації проєктів забезпечення конкурентної позиції підприємства, а також вдосконалення процесу розробки бізнес-моделі.
Визначено, що конкурентна позиція підприємства, як інтегральна якісна та кількісна оцінка положення компанії на ринку, є результатом сформованих конкурентних переваг. Завдяки розробці та реалізації конкурентної стратегії підприємство набуває певного ринкового статусу, який визначає успішність конкретної моделі бізнесу. Проведене дослідження засвідчило наявну тенденцію до орієнтації розробників шаблонів бізнес-моделей на споживчу цінність пропозиції підприємства та комбінування комплексу елементів, які системно характеризують бізнес. У результаті дослідження встановлено, що ініціація та виконання інвестиційних проєктів виробничого підприємства, спрямованих на посилення його конкурентної позиції, має здійснюватися з урахуванням інтересів широкого кола стейкхолдерів. Цим визначається доцільність ідентифікація цінності, яка створюється не лише для споживачів та ключових партнерів, а також для інших груп стейкхолдерів. З урахуванням ймовірних змін характеру впливу суб’єктів зовнішнього середовища, зокрема територіальної громади, на діяльність виробничого підприємства елемент шаблону розробки бізнес-моделі «ключові партнери» трансформований в елемент «ключові суб’єкти позитивного/негативного впливу». Оновлений шаблон розробки бізнес-моделі орієнтує на більш ґрунтовне прогнозування ризиків протидії ключових стейкхолдерів або використання їх можливостей в довгостроковому періоді, що в цілому сприяє розвитку підприємницької функції на чинному підприємстві.
Ключові слова: бізнес-модель; моделювання бізнесу; споживча цінність; виробниче підприємство; конкурентна позиція; інвестиційні проєкти; стейкхолдери; територіальні громади; вплив; ризик.
Література:
- Алакозова П. Е. Бізнес-модель підприємства: еволюція та підходи до трактування. Стратегія економічного розвитку України. 2016. № 38. С. 39-51.
- Выходец Ю. С., Ровинская Н. Ю. Применение термина “бизнес-модель” для анализа и описания деятельности предприятия. Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі. № 1. С. 65–76.
- Выходец Ю. С., Ровинская Н. Ю. Роль и место бизнес-модели в управлении проектами. Авиационно-космическая техника и технология. 2016. № 3. С. 103-
- Роженко О. В. Бізнес-модель формування організаційної культури підприємства як інструмент узгодженості економічних інтересів. Торгівля і ринок України. Вип. 39-40. С. 105-112.
- Лігоненко Л. А., Мозальова М. В. Бізнес-модель стартап-проекту: розроблення, тестування та прийняття. Вісник Одеського національного університету. Серія : Економіка. Т. 22, Вип. 8. С. 80-86.
- Скриньковський Р. М., Павленчик Н. Ф., Горбонос Ф. В., Процюк Т. Б. Удосконалення експрес-діагностики виробничої діяльності підприємства з урахуванням методу визначення оптимальних виробничих програм в системі операційного менеджменту. Технологічний аудит та резерви виробництва. 2018. № 4 (44). С. 4-10. DOI:10.15587/2312-8372.2018.147968.
- Башинська І. О. Формування системи управління бізнес-процесами промислового підприємства з ідентифікацією чинників та індикаторів економічної безпеки. Бізнес Інформ. 2019. №8. C. 211- doi:10.32983/2222-4459-2019-8-211-217.
- Портер М. Конкурентное преимущество: Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. С. 67-104.
- Osterwalder A., Pigneur Y. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. New Jersey, IL, USA: John Wiley & Sons Inc., 2008. 288 p.
- Висоцький С. В., Шаповал В. А. Розвиток інструментарію моделювання бізнесу. Матеріали Сьомої всеукраїнської науково-технічної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених «Молодь: наука та інновації» (28-29 листопада 2019 р.). Дніпро : НТУ «Дніпровська політехніка». С. 57-58.
- Maurya Ash. What is the Right Fill Order for a Lean Canvas? URL: https://blog.leanstack.com/what-is-the-right-fill-order-for-a-lean-canvas-f8071d0c6c8c (дата звернення: 01.02.2020).
- Гребешкова О. М., Горбатько А. О. Конкурентна позиція підприємства: ідентифікація за чотирьохпроекційним підходом. Економіка та підприємництво, № 39. URL: http://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/24714/Grebeshkova125-144.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 01.02.2020).
- Веретенникова Г. Б. Формування конкурентних стратегій: методичний аспект. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія : Економічні науки. 2018. № 2. С. 51-60. doi:10.30857/2413-0117.2018.2.5.
- Василенко В. А. Аспекти формування конкурентних позицій підприємств в сучасних умовах. Проблеми системного підходу в економіці: зб. наук. праць. К. : НАУ. 2014. Вип. 47. С. 36-40.
Стаття надійшла до редакції: 14.02.2020
Як цитувати статтю: |
Шаповал В. А., Літвінов Ю. І., Висоцький С. В. Моделювання бізнесу виробничого підприємства як підґрунтя проєктів забезпечення конкурентної позиції. Modern Economics. 2020. № 19(2020). С. 199-205. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V19(2020)-33. |
Shapoval, V., Litvinov, Yu. & Vysotskyi, S. (2020). Modelling Business Manufacturing Enterprises as the Basis Support Projects Competitive Position. Modern Economics, 19(2020), 199-205. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V19(2020)-33. |