УДК 338.244 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V27(2021)-29 |
Топалова С. О., кандидат політичних наук, доцент кафедри менеджменту, бізнесу та професійних комунікацій, ХНУ ім. В.Н. Каразіна ННІ «Каразінський банківський інститут» м. Харків, Україна
ORCID ID: 0000-0002-0453-0418
e-mail: svitlana.topalova@karazin.ua
Швидка О. Б., кандидат наук iз соцiальних комунiкацiй, доцент кафедри менеджменту, бізнесу та професійних комунікацій, ХНУ ім. В.Н. Каразіна ННІ «Каразінський банківський інститут» м. Харків, Україна
ORCID ID: 0000-0002-7361-4551
e-mail: shvydkaia.elena@gmail.com
Торяник Ж. І., кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту, бізнесу та професійних комунікацій, ХНУ ім. В.Н. Каразіна ННІ «Каразінський банківський інститут» м. Харків, Україна
ORCID ID: 000-0002-8853-7659
e-mail: zhanna.toryanik@karazin.ua
Соціальне підприємництво в університетах: зв’язок теорії та практики
Анотація. У статті досліджується розвиток соціального підприємництва в провідних університетах світу. Соціальне підприємництво розглядається не лише як інноваційний засіб вирішення низки соціальних проблем, а як нова сфера діяльності університетів, що вписується у розуміння «третьої місії». Акцентується увага на взаємозв’язку між визначенням місії університету, його позиціонуванням себе як «університету світового класу» чи «університету, який вирішує світові проблеми» і розвитком соціального підприємництва, як проявом практичної реалізації цієї місії та надання реальних послуг суспільству. Аналізуються головні складові нового виду суспільної послуги, яку надають університети, розвиваючи соціальне підприємництво, – від навчання студентів соціальному підприємництву в теорії і на практиці до надання експертної підтримки суб’єктам соціальної підприємницької діяльності, органам влади, громадам. На підставі аналізу досвіду європейських, американських та азійських університетів виділяються головні акценти у навчанні соціальному підприємництву – вчити стратегічному соціальному партнерству, навчати створювати, масштабувати і тиражувати соціальні цінності і соціальні зміни, вимірювати соціальний вплив, бачити потенційні джерела фінансових ресурсів. Коротко аналізується діяльність фундації «Ашока» з підтримки студентського соціального підприємництва. Визначаються головні проблеми легалізації та легітимізації університетського соціального підприємництва – створення правової бази діяльності студентських соціальних підприємств, становлення взаємовідносин із суб’єктами регіональної влади. Виділяються основні причини значної дистанції відриву українських університетів в усвідомленні важливості соціального підприємництва. Сформовано рекомендації для прискорення впровадження соціального підприємництва в освітній процес в українських закладах вищої освіти. Вони охоплюють усі сфери діяльності університетів – наукові дослідження викладачів і студентів, освітню і просвітницьку діяльність, практики організації соціальних підприємств, їх взаємовідносин із суб’єктами влади в регіональних функціонуваннях та інше.
Ключові слова: «третя місія» університету; соціальне підприємництво; соціальний вплив; соціальна цінність.
Література:
- Топалова C. О., Швидка О. Б. Соціальна відповідальність закладів вищої економічної освіти в контексті реалізації місії університету. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. Том 2, № 33. С. 585–592. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i33.207249.
- Brock D., Kim M. Social Entrepreneurship Education Resource Handbook. For colleges and universities engaged in teaching, research and applied learning in social entrepreneurship. Ashoka UBrock Handbook Preview. URL: https://ashokau.org/wp-content/uploads/2011/04/AshokaU_Handbook_Preview.pdf (Last accessed: 12.04.2021).
- URL:https://www.ashoka.org/en-us/collection/social-entrepreneurship (Last accessed: 12.04.2021).
- Liqing Li., Feng Yuan. Integrating Social Entrepreneurship into Higher Education in the New Era.Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 2019 Vol. 385. 163–168. DOI: https://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.191221.039.
- Alastair Wilson. Why Universities Shouldn’t Teach Social Entrepreneurship. 2016. URL:https://ssir.org/articles/entry/why_universities _shouldnt_teach_social_entrepreneurship. (Last accessed: 12.04.2021).
- Brock D., Steiner S. Social Entrepreneurship Education: Is it Achieving the Desired Aims?2009. DOI: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1344419 (Last accessed: 12.04.2021).
- Rachel Mosher-Williams. Research on social entrepreneurship: understanding and contributing to an emerging field. ARNOVA, Vol. 1. № 3. 150 р.
- Mirabella R., Eikenberry A. The Missing «Social» in Social Enterprise Education in the United States. Journal of Public Affairs Education, 2017. Vol. 23. № 2. P. 729–748. DOI: https://doi.org/10.1080/15236803.2017.12002281 (Last accessed: 13.04.2021).
- Ridvan Cinar. Delving into social entrepreneurship in universities: is it legitimate yet? Regional Studies, Regional Science. 6:1, 217-232, DOI: https://doi.org/10.1080/21681376.2019.1583602 (Last accessed: 12.04.2021).
Стаття надійшла до редакції: 06.05.2021
Як цитувати статтю: |
Топалова С. О., Швидка О. Б., Торяник Ж. І. Соціальне підприємництво в університетах: зв’язок теорії та практики. Modern Economics. 2021. № 27(2021). С. 208-213. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V27(2021)-29. |
Topalova S., Shvydka O., Torianyk Z. (2021). Social Entrepreneurship in Universities: Connection between Theory and Practice. Modern Economics, 27(2021), 208-213. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V27(2021)-29. |