| УДК 339.138:339.137.2 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V53(2025)-18 |
Калінкін А. В., здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти кафедри міжнародних економічних відносин та безпеки бізнесу, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, м. Харків, Україна
ORCID ID: 0009-0006-7211-3153
e-mail: hneu_audit09@ukr.net
Теоретичні основи стратегічного інструментарію міжнародного маркетингу в умовах глобальної конкуренції
Анотація. У статті окреслено ключові теоретичні аспекти стратегічного інструментарію міжнародного маркетингу, зокрема концептуальні положення маркетингу, теорію стратегічного управління, конкурентні переваги М. Портера, ресурсно-компетентнісний підхід, інституційну теорію та міжкультурні відмінності, які формують фундамент для теоретичного обґрунтування дослідження.
Проведене дослідження показало, що ефективність стратегічних інструментів міжнародного маркетингу в умовах глобальної конкуренції визначається здатністю управлінців завчасно адаптуватися до змін ринкового середовища. Аналіз теоретичних підходів засвідчив специфіку міжнародного маркетингу під впливом глобальної конкуренції. Порівняння наукових позицій дало змогу встановити, що стратегічні інструменти мають багаторівневу структуру, яку доцільно розглядати через три взаємопов’язані блоки: аналітичні інструменти зовнішнього середовища, стратегічні моделі вибору та формування конкурентних переваг, а також операційні інструменти реалізації стратегії.
Доведено, що теоретичні принципи стратегічних інструментів міжнародного маркетингу, які поєднують різні наукові підходи та концепції, слугують основою для формування ефективних стратегій у глобальному бізнес-середовищі. Ефективність використання таких інструментів забезпечується розширенням інформаційної бази для прийняття управлінських рішень в умовах жорсткої конкуренції, підвищенням рівня конкурентоспроможності підприємств шляхом підвищення їхньої гнучкості, адаптивності та технологічних можливостей з орієнтацією на досягнення довгострокових стратегічних цілей.
Ключові слова: міжнародний маркетинг; стратегічний інструментарій; маркетингова стратегія; адаптація до ринку; конкурентоспроможність; конкуренція; стратегічне управління.
Література:
- Волкова, М. В., Подвігін, А. Д. (2024). Стратегічний підхід до управління інноваційною діяльністю підприємства: Економіка та суспільство, 2024. №64 URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-133
- Імперативи розвитку міжнародних економічних відносин в умовах глобальних викликів : колективна монографія / кол.авт.; за ред. О.А. Довгаль. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2022, С. 528, URL: https:// karazin.ua /storage/static-content/source/documents/vydavnytstvo/2022/monohrafii/Dovgal1
- Орленко О. М., Яковлєва В. І. Адаптація вітчизняних підприємств до глобальних умов ведення бізнесу. Науковий журнал Одеського національного економічного університету. 2024. № 11 324 с., DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-11-324- 83-90
- Пархоменко Н. Маркетингові стратегії бізнес-систем у глобальному середовищі. Вісник економіки. 2022. Вип. 2. С. 59–72. DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2022.02.059
- Портeр М. E. Cтратeгія конкурeнції; пeр. з англ. А. Олійник, Р. Cільcький. К. : Оcнови, 1997. 390 c.
- Шталь Т.̊В., Козуб В.̊О., Нахметов А.̊Н. Формування міжнародної маркетингової стратегії виходу компанії на зовнішній ринок. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2018-1_0-pages-345-351.
- Kotler, Philip, Kevin Lane Keller, and Alexander Chernev. Marketing Management. 16th ed. Global Edition, 2021, 608p. Management. 16th ed. Global Edition, 2021, 608p.
- Strategic Brand Management in the Market. Monograph / Mazaraki A., Tarasiuk M., Solonenko Y., Galenko O., Lysyniuk M., Fayvishenko D. Studies of Applied Economics. 2021. №5 DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-11-324- 83-90
- Parkhomenko N. Formation of organizational development strategy of enterprise in context of changes in international environment. Management and Entrepreneurship: Trends of Development. 2022. Vol.1, 19. pp.20-27. URL: https://doi.org/10.26661/2522-1566/2022-1/19-02.
- Porter M. E. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. – New York: Free Press, 2008. – 592 p.
- Hollensen S. Global Marketing. 8th ed. – Harlow: Pearson Education Limited, 2020. – 888 p.
Стаття надійшла до редакції: 18.09.2025

|
Як цитувати статтю: |
| Калінкін А. В. Теоретичні основи стратегічного інструментарію міжнародного маркетингу в умовах глобальної конкуренції. Modern Economics. 2025. № 53(2025). С. 130-136. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V53(2025)-18. |
| Kalinkin A. (2025). Theoretical Basis of Strategic Toolkit of International Marketing in the Conditions of Global Competition. Modern Economics, 53(2025), 130-136. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V53(2025)-18. |








English