УДК 336.22:352 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V27(2021)-02 |
Будько О. В., доктор економічних наук, доцент, завідувач кафедри фінансів та обліку, Дніпровський державний технічний університет, м. Кам’янське, Україна
ORCID ID: 0000-0002-3354-6515
e-mail: bisnescon@ukr.net
Брежнєва-Єрмоленко О. В., кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансів та обліку, Дніпровський державний технічний університет, м. Кам’янське, Україна
ORCID ID: 0000-0003-4518-6235
e-mail: ovbreol@ukr.net
Роговський Д. С., аспірант другого року навчання, Дніпровський державний технічний університет, м. Кам’янське, Україна
ORCID ID: 0000-0003-4518-6235
e-mail: ovbreol@ukr.net
Бюджетний моніторинг показників спроможності об’єднаних територіальних громад Дніпропетровської області
Анотація. Децентралізаційний процес у частині об’єднання територіальних громад досяг незворотності, тому процес формування та достатності фінансових ресурсів ОТГ в Україні потребує детального дослідження. Попри позитивний ефект передачі повноважень на місцях для розв’язання проблем регіонального розвитку та підвищення ефективності управління, збільшення витрат органів місцевого самоврядування не підкріплені відповідним зростанням фінансових ресурсів, достатніх для їх покриття. Авторами охарактеризовані джерела фінансових ресурсів об’єднаних територіальних громад за умови нового перерозподілу публічних фінансів між рівнями влади. Визначені вагомі ефекти від прийняття основних нормативно-правових актів механізму формування спроможних територіальних громад: розширення владних повноважень новосформованих ОТГ за рахунок передачі частини повноважень на локальний рівень; отримання об’єднаними громадами права на ведення прямих міжбюджетних відносин; розмежування податків та зборів між різними рівнями бюджетів; зростання частки офіційних трансфертів у місцевих бюджетах завдяки запровадженню інфраструктурної субвенції, безпосередньо спрямованої на розвиток ОТГ, а також за рахунок фінансування з Державного фонду регіонального розвитку; зацікавленість міжнародних донорів щодо фінансування новостворених громад; запровадження медичної та освітньої реформи. У досліджені розглянуті показники, що дають змогу оцінити фінансову спроможність місцевих бюджетів ОТГ. Здійснений розрахунок власних доходів громади на одного зареєстрованого у ній мешканця у Дніпропетровській області. Як свідчать проведені розрахунки та обстеження, невеликі за територією та чисельністю населення ОТГ здебільшого не мають високої фінансової спроможності. Визначений рівень дотаційності бюджетів Дніпропетровської області. Досліджено ефективність витрат на управління бюджетів ОТГ Дніпропетровської області. Розглянутий обсяг проведених видатків капітального характеру та ступінь їх впливу на наповнення бюджетів ОТГ Дніпропетровської області. Вищезазначені показники відображають рівень ефективного або неефективного розвитку ОТГ та дають можливість визначати потреби у залученні фінансових, інвестиційних, трудових ресурсів, приймати управлінські рішення щодо охорони здоров’я, освіти, планування території, покращення надання адміністративних послуг тощо. Невизначеність окремих теоретичних аспектів механізму функціонування децентралізації в Україні знижують ефективність соціально-економічного розвитку держави, регіонів, окремих територій, тому питання повноцінного моніторингу фінансової спроможності ОТГ в Україні залишається невирішеним повністю та потребує вдосконалення і подальшого дослідження.
Ключові слова: децентралізація, об’єднані територіальні громади, фінансова спроможність, власні доходи, дотаційність.
Література:
- Borsch, H. A., Vakulenko, V. M., Hrynchuk, N. M., Dekhtiarenko, Yu. F., Ihnatenko, O. S., Kujbida, V. S., Tkachuk, A. F. & Yuzefovych, V.V. (2017). Resursne zabezpechennia ob’iednanoi terytorial’noi hromady ta ii marketynh [in Ukrainian].
- Ser’ohin, S. M., & Honcharuk, N. T. (2015). Theoretical bases and bases of work on reforming of local autocracy and decentralization of the power in Ukraine. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia i mistsevoho samovriaduvannia, 110-120 [in Ukrainian].
- Kutsenko T. F. (2016). Budget decentralization reform in Ukraine: social function. Ekonomika ta derzhava, 7, 29-34 [in Ukrainian].
- Ofitsijnyj sajt Natsional’noho instytutu stratehichnykh doslidzhen’ (2015). Analiz ta otsinka realizatsii biudzhetnoi detsentralizatsii v Ukraini. Retrieved from http://old2.niss.gov.ua/articles/2242/
- Ofitsijnyj sajt Ministerstva rehional’noho rozvytku Ukrainy «Detsentralizatsiia daie mozhlyvosti» (2020). Monitorynh protsesu detsentralizatsii vlady ta reformuvannia mistsevoho samovriaduvannia. Retrieved from https://decentralization.gov.ua/ uploads/ library/file/526/10.01.2020.pdf
- Ofitsijnyj sajt Ministerstva rehional’noho rozvytku Ukrainy «Detsentralizatsiia daie mozhlyvosti» (2019). Analiz biudzhetiv 665 OTH za 2018 rik u rozrizi oblastej. Retrieved from https://decentralization.gov.ua/news/10674
- Vesperis, S. Z. & Reshetniak, Ya. V. (2018). Decentralization: problems of newly formed united territorial communities. Naukovyj visnyk Uzhhorods’koho natsional’noho universytetu: seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 19, 46-50 [in Ukrainian].
- Cabinet Ministers of Ukraine (2019). On approval of the action plan for the implementation of a new stage of reforming local self-government and territorial organization of power in Ukraine for 2019-2021 (Order No. 77-2019-р January 23). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/77-2019-%D1%80 [in Ukrainian].
Стаття надійшла до редакції: 15.05.2021
Як цитувати статтю: |
Будько О. В., Брежнєва-Єрмоленко О. В., Роговський Д. С. Інструменти лід-генерації для міжнародного бізнесу. Modern Economics. 2021. № 27(2021). С. 12-20. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V27(2021)-02. |
Budko O., Brezhnieva-Yermolenko O., Brezhnieva-Yermolenko O. (2021). Budget Monitoring of Capacity Indicators of United Territorial Communities of Dnipropetrovsk Region. Modern Economics, 27(2021), 12-20. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V27(2021)-02. |