УДК 332.1:330.15. 330:1 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V13(2019)-11 |
Добрик Л. О., кандидат економічних наук, доцент, докторант кафедри «Фінанси та економічна безпека», Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, м. Дніпро, Україна
ORCID ID: 0000-0002-3853-9285
e-mail: liliadobrik@gmail.com
Концепт формування потенціалу держави та її регіонів і механізми його реалізації
Анотація. У статті розглянуто базову гіпотезу концепту формування потенціалу держави та її регіонів в інституціональній системі національної економіки. Встановлено, що потенціал держави знаходиться у тісній взаємодії з потенціалами своїх регіонів. З’ясовано, що потенціал окремого регіону проявляє свої можливості, які дозволяють акумулювати необхідний обсяг ресурсів для ефективного функціонування, спрямованого на формування розвиненої інфраструктури та багатопрофільної економіки. Це надало змогу стверджувати, що економічний потенціал окремого регіону виступає матеріальною основою регіональної та національної економіки країни. Визначено базову гіпотезу та головну (керівну) ідею концепту, які пов’язують між собою інституціональну, економічну та соціальну підсистеми потенціалу. Розроблено концепт формування потенціалу держави та її регіонів з урахуванням чинників впливу на цей процес. Обґрунтовано механізми реалізації концепту (на рівні держави, регіону та підприємств), в яких об’єднано економічні методи, принципи, та важелі реалізації концепту в цілісну систему з метою проведення структурних реформ, що забезпечить стійке зростання економіки та допоможе досягти основної мети – сталого економічного розвитку держави та її регіонів відповідно до напрямів загальнодержавної та регіональної політики. Запропоновано будувати концепт формування потенціалу держави та її регіонів на засадах системного підходу, за яким концепт являє собою систему взаємопов’язаних блоків, що є змістовою інтерпретацією концептуального підґрунтя процесу формування потенціалу держави та її регіонів. В результаті проведеного дослідження було доведено, що головна ідея концепту формування потенціалу держави та її регіонів полягає у спрямуванні на розв’язання проблем їхнього соціально-економічного розвитку та має включати чинники, які гармонійно пов’язують між собою інституціональну, економічну та соціальну системи потенціалу держави та її регіонів.
Ключові слова: концепт; потенціал; держава; регіон; регіональний розвиток; потенціал держави; потенціал регіону; механізми реалізації концепту.
Література:
- Ватаманюк З., Панчишин С., Дорош О., Гнатюк Н., Грабинська І. Інституційні засади формування економічної системи України: теорія і практика / за ред. З. Ватаманюк. Львів : Новий світ, 2000. 648 с.
- Колесніченко І. М. Інституціональна економіка. Х. : ХНЕУ, 2008. 218 с.
- Кредісов В. Роль біхевіоральних чинників у побудові ринкової інституційної системи. Економіка України. № 12. С. 46–50.
- Ткач А. А. Інституціональна економіка. Нова інституціональна економічна теорія. К. : ЦУЛ, 2007. 304 с
- Шевчук Ж. А., Федорчук Н. В. Проблеми розвитку інституціального середовища в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: «Міжнародні економічні відносини та світове господарство». Ужгород : ВД «Гельветика», 2016. Вип.6. Ч.3. С. 141–144.
- Хамидуллин Ф.Ф. Формирование институциональной среды развития системы малого предпринимательства: автореф. дис. … канд. экон. наук: спец. 08.00.01 «Экономическая теория»; Казанский государственный технический университет им. А.Н.Туполева. Казань, 2006. 20 с.
- Кредісов В. Роль біхевіоральних чинників у побудові ринкової інституційної системи. Економіка України. № 12. С. 46–50.
- North D.C., Wallis J. Integrating Institutional Change and Technical Change in Economic History. A Transaction Cost Approach. Journal of «Institutional and Theoretical Economics». № 4. Dec. P. 609-624.
- Klein P.G. New Institutional Economics. MA: Edward Elgar, 2000. Vol. 1. Р. 456-489.
- Радаев В. Еще раз о предмете экономической социологии. Социологические исследования: Методология экономической социологии. 2002. № 7. С.21-34.
- Гордєєв О. Концептуальні підходи до сутності інституційного механізму. Публічне управління: теорія та практика. №3(11). С.36-42.
- Груба Г.І. Інституціональний механізм формування національної інноваційної системи України. Державне управління: удосконалення та розвиток. № 3. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=37 (дата звернення 15.12.2018).
- Васильченко В.С. Державне регулювання зайнятості. К. : КНЕУ, 2003. 252 с.
- Комяков О. М. Державне регулювання перехідної економіки: автореф. дис. канд. екон. наук: 08.01.01 «Економічна теорія»; КНЕУ Київ, 2000. 19с.
- Корецький М. Х. Державне регулювання аграрної сфери у ринковій економіці : монографія. Київ : Видавництво УАДУ, 2002. 260 с.
- Чорна О. М., Кравченко М. А. Механізм державного регулювання інноваційної діяльності суб’єктів господарювання в Україні. Науковий вісник: Фінанси, банки, інвестиції. 2011. № 2. С. 63-66.
- Самуэльсон П. Э., НордхаусВ. Д. Экономика / пер. с англ О. Л. Пелявский. 18-е изд. М. ; СПб. ; К. : Вильямс, 2007. 1358 с.
- Hayek F. The Use of Knowledge in Society. In Austrian Economics. A Reader. Michigan : Hillsdale, 1991. P. 247–263.
- Олійник В. О. Основні недоліки ринкового механізму і способи їх усунення при формуванні економічного механізму інтенсифікації сільськогосподарського виробництва на інноваційній основі. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі: Функціонування економічної системи. № 2 (53). С.20-23.
- Скоцик В. Є. Теоретично-методологічні підходи до трактування категорії «ринковий механізм». Вісник аграрної науки: Економіка. 2017. № 3. С.66-72
Стаття надійшла до редакції: 08.02.2019
Як цитувати статтю: |
Добрик Л. О. Концепт формування потенціалу держави та її регіонів і механізми його реалізації. Modern Economics. 2019. № 13(2019). С. 71-78. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V13(2019)-11. |
Dobryk, L. (2019). Concept of Capacity Building of the State and its Regions and Mechanisms for its Implementation. Modern Economics, 13(2019), 71-78. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V13(2019)-11. |