УДК 658.84 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-04 |
Дзюбіна А. В., кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту організацій, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна
ORCID ID: 0000-0002-2971-5830
e-mail: andrij.v.dziubina@lpnu.ua
Зеленюх О. Р., аспірант 1-го року очної форми навчання, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна
ORCID ID: 0009-0001-7830-240Х
e-mail: ostap.r.zeleniukh@lpnu.ua
Електронна комерція у структурі електронного бізнесу
Поява наприкінці XX ст. мережі Internet сприяла виникненню унікальних додаткових перспектив щодо ведення бізнесу. Можливість здійснювати дистанційно трансакції стала підґрунтям для формування та розвитку особливої форми господарювання – електронного бізнесу, основною складовою якого є електронна комерція. Проте разом з перспективою виходу на електронні ринки з’явилися численні виклики для сучасних суб’єктів господарювання, що пов’язані з приведенням інформаційних систем до вимог онлайн-взаємодії, посиленням рівня безпеки даних, особливостями просування товарів та послуг у мережі Internet.
Метою дослідження є виокремлення основних складових електронного бізнесу; огляд особливостей функціонування учасників електронного ринку в межах виявлених складових; з’ясування ролі електронної комерції у розвитку світового електронного бізнесу.
У статті здійснено огляд ключових особливостей електронного бізнесу. Виявлено, що дане поняття характеризується компонентністю. З’ясовано, що ключовою складовою електронного бізнесу є електронна комерція. Розкрито зміст основних моделей онлайн взаємодії між суб’єктами електронного ринку. Окреслено основні переваги та недоліки ведення бізнесу онлайн. Зокрема з’ясовано, що при обранні вищезазначеної форми бізнесу зникає необхідність у будівництві або оренді торговельних площ, з’являється практично необмежений доступ до споживачів у географічних регіонах по всьому сучасному світу та значно скорочуються витрати на персонал.
Матеріалами дослідження є праці закордонних авторів та вітчизняних вчених, що досліджують особливості функціонування сучасного електронного бізнесу та електронної комерції у його структурі.
У процесі дослідження структури електронного бізнесу було використано такі наукові методи: теоретичного узагальнення та групування (для характеристики основних компонентів електронного бізнесу); аналізу (для виокремлення категорії «електронна комерція» зі структури електронного бізнесу); логічного узагальнення результатів (з метою формулювання висновків).
Всебічне розуміння ключових компонентів електронного бізнесу, зокрема електронної комерції, дозволить приймати ефективні управлінські рішення на електронних ринках. Подальші наукові дослідження доцільно проводити у розрізі пошуку особливих управлінських технологій щодо підвищення ефективності діяльності суб’єктів електронного ринку.
Ключові слова: електронний бізнес; електронна комерція; електронний ринок; електронний маркетинг; Internet.
Література:
- Andronik, O. L. & Voronin, A. V. (2021). Opportunities and threats of e-commerce in Ukraine. Economiсs and organization of management, 4 (44), 118-130.
- Vynogradova O. V., Yevtushenko N. O. & Kriuchok I. S. (2020) E-commerce in the era of digitalization. Black sea economic studies. 53, 55-61.
- Sklyar, D. V. (2020) Conceptual principles of e-commerce business management. State and regions. Series: Economy and entrepreneurship. 6 (117), 89-95.
- Shkryhun, Yu.O. (2020) «E-business», «e-commerce» and «e-commerce»: differences and features. Economic management: theory and practices, 312-325.
- Jarema, O.R., Malecjkyj, O.M. & Ghavryshkiv, O.V. (2022). World trends in global e-commerce. International scientific journal «Internauka», 15, 29-32.
- Al-Omoush, K. S. (2020). The role of top management support and organizational capabilities in achieving e-business entrepreneurship. Kybernetes. https://doi.org/10.1108/K-12-2019-0851.
- Leyton, D., Pino, J.A. & Ochoa, S.F. (2015). EBTAM: technology acceptance in e-Business environments. Inf Syst E-Bus Manage, 13, 211-234. https://doi.org/10.1007/s10257-014-0255-2.
- Liu, H., Ke, W., Wei, K. K. & Lu, Y. (2016). The effects of social capital on firm substantive and symbolic performance: In the context of E-business. Journal of Global Information Management, 24(1), 61-85. https://doi.org/10.4018/JGIM.2016010104.
- Miceli, A., Hagen, B., Riccardi, M. P., Sotti, F. & Settembre-Blundo, D. (2021). Thriving, not just surviving in changing times: How sustainability, agility and digitalization intertwine with organizational resilience. Sustainability (Switzerland), 13(4), 1-17. https://doi.org/10.3390/su13042052
- Pouloudi, A., Ziouvelou, X. & Vassilopoulou, K. (2003). A Societal perspective on e-business adoption. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 1(3), 149-166. https://doi.org/10.1108/14779960380000233.
Стаття надійшла до редакції: 18.01.2024
Як цитувати статтю: |
Дзюбіна А. В., Зеленюх О. Р. Електронна комерція у структурі електронного бізнесу (in English). Modern Economics. 2024. № 43(2024). С. 31-34. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-04. |
Dzyubina A., Zeleniukh O. (2024). Electronic Commerce in the Structure of Electronic Business. Modern Economics, 43(2024), 31-34. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-04. |