УДК 334.021
Костирко А. Г., кандидат економічних наук, старший викладач кафедри обліку і оподаткування, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0002-2043-1348
e-mail: kosturkoa@gmail.com
Ковальчук А. С., здобувач вищої освіти обліково-фінансового факультету, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв, Україна
Письменна А. О., здобувач вищої освіти обліково-фінансового факультету, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв, Україна
Історичні аспекти соціальної відповідальності бізнесу та перспективи для вітчизняних підприємств
Анотація. Мета статті полягає у визначенні перспектив підвищення соціальної відповідальності бізнесу для вітчизняних підприємств на основі історичного досвіду її розвитку. Проведений аналіз сутності та етапів розвитку основ соціальної відповідальності бізнесу у світі дозволяє зазначити, що в історичному розвитку існувала розбіжність поглядів і відсутність загальної логічної бази в трактуванні й розумінні даного поняття. Сьогодні концепцію соціальної відповідальності бізнесу намагаються інтегрувати у свою стратегію розвитку, перш за все, великі компанії й підприємства. Стратегічне спрямування повинно відображатися в тих удосконаленнях, які були або можуть бути впроваджені та спрямовані на підвищення якості й ефективності процесів функціонування підприємства, і в кінцевому підсумку, відбилися на якісних характеристиках суспільства. У статті розглянуто підходи до розуміння сутності поняття «соціальна відповідальність бізнесу». Досліджено етапи розвитку основ соціальної відповідальності бізнесу у світі. Проведений аналіз сутності та етапів розвитку основ соціальної відповідальності бізнесу у світі дозволяє зазначити, що в історичному розвитку існувала розбіжність поглядів і відсутність загальної логічної бази в трактуванні й розумінні даного поняття. Сьогодні концепцію соціальної відповідальності бізнесу намагаються інтегрувати у свою стратегію розвитку, перш за все, великі компанії та підприємства. Стратегічне спрямування повинно відображатися в тих вдосконаленнях, які були або можуть бути впроваджені та спрямовані на підвищенню якості й ефективності процесів функціонування підприємства, і в кінцевому підсумку, відбилися на якісних характеристиках суспільства. Окреслено коло чинників, які стримують розвиток бізнесу з виконанням соціальних функцій. Обґрунтовано заходи, реалізація яких забезпечить підвищення соціальної відповідальності бізнесу вітчизняних підприємств.
Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність; ділова активність; соціальна політика; соціальне підприємництво; соціальні програми; соціальні звіти.
Література:
- Конституція України : закон від 28.06.1996 р. №254к/96-ВР [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0 http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.
- Крепак Д. Працювати на суспільство: що таке корпоративна соціальна відповідальність бізнесу [Електронний ресурс] / Д.Крепак // Forbes Україна. – 2016. – Режим доступу: http://forbes.net.ua/ua/opinions/1413277-pracyuvati-na-suspilstvo-shcho-take-korporativna-socialna-vidpovidalnist-biznesu.
- Комарова К.В. Соціальна відповідальність як складова стратегії розвитку бізнесу на підприємствах України / К. В. Комарова, Н. В. Ковальчук // Інноваційна економіка. – 2016. – №5-6 (63). – С. 25-30.
- Головінов О. М. Соціальна відповідальність бізнесу: українські реалії і проблеми / О. М.Головінов // Економічний вісник Донбасу. – 2014. – № 2 (36). – С. 187-192.
- Friedman M. The social responsibility of business is to increase its profits / М. Friedman // New York Times Magazine. – 1970. – Sept. 13.
- Bowen H. R. Social Responsibilities of the Businessman / H. R. Bowen // N. Y. : Harper & Row, 1953. P. 6-12.
- Davis K. Can business afford to ignore social responsibilities? / К. Davis // California Management Review. – 1960. – № 2 (3). – P. 70-75.
- Carroll A. B. A three-dimentional conceptual model of corporate performance / A. B. Carroll // Academy of Management Review. – 1979. – № 4 (4). – P. 500-510.
- Офіційний сайт Центру «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://csr-ukraine.org/. – Дата останнього доступу: 23.09.2018 р.
Стаття надійшла до редакції: 25.09.2018
Як цитувати статтю: |
Костирко А. Г. Historical aspects of business social responsibility and perspectives for national enterprises / А. Г. Костирко, А. С. Ковальчук, А. О. Письменна // Modern Economics. – 2018. – № 11(2018). – С. 89-93. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V11(2018)-14. |
Kostyrko, A. H. Kovalchuk, A. S. and Pysmenna, A. O. (2018). “Historical aspects of business social responsibility and perspectives for national enterprises”, Modern Economics, vol. 11(2018), pp. 89-93. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V11(2018)-14. |