УДК 338.465.4+378
Сав’юк Л. О., кандидат технічних наук, доцент, докторант Інституту економіки промисловості, Національна академія наук України, м. Київ, Україна
ORCID ID: 0000-0002-2314-2218
e-mail: novicecuratorslo@gmail.com
Реалізація концепції доданої академічної вартості в ракурсі становлення економіки та суспільства знань
Розглянуті джерела та передумови виникнення та розвитку глобальних явищ економіки та суспільства знань. Проаналізовано досвід формування сектору знань та його вплив на зростання економічного добробуту світового суспільства. Встановлені тенденції трансформації економічного укладу розвинених країн світу з динамічними ознаками стрімкого розвитку третинного сектору, що утворюється сферою послуг. Доказане, що на етапі постіндустріального розвитку світової економіки основою сфери послуг є галузі по виробництву знань з домінуванням сектору освіти. При цьому знання здійснюють самостійний економічний рух, використовуються в формі інтелектуального капіталу і ефективного елементу продуктивних сил. Досліджено сутність та особливості використання категорії та інструментальних можливостей академічної доданої вартості для визначення ефективності та якості системи національної освіти від початкової школи до рівня вищої освіти. Доведено, що модель академічної доданої вартості може бути успішно адаптована із врахуванням українських реалій як методологія і прикладний інструмент підвищення конкурентоспроможності суб’єктів освітніх послуг в умовах глобалізації ринків знань та праці.
Ключові слова: галузь знань; економіка знань; якість освіти; конкурентоспроможність; внутрішній валовий продукт; оцінювання; додана академічна вартість; регресійний аналіз.
Література:
- Machlup F. The production and distribution of knowledge in the United States / Fritz Machlup. – Princeton, New Jersey : Princeton University Press, 1962. – 444 с.
- Занадворов B. C. Экономика города / B. C. Занадворов, А. В. Занадворова. – М : Академкнига, 2003. – 272 с.
- Иноземцев В. Л. Современное постиндустриальное общество: природа, противоречия, перспективы : учеб. пособие для студентов вузов / В.Л. Иноземцев. – М. : Логос, 2000. – 304 с.
- Економіка зарубіжних країн : навч. посібник / [За редакцією: Ю.Г. Козака, В. В. Ковалевського]. – К. : Центр учбової літератури. – 292 с.
- Savyuk L. The Sphere Of Educational Services in the Context of World Globalization / L. Savyuk // Quarterly Scientific Jurnal “Economic Herald Of The Donbas”. – 2017. – №4(50).– C. 74-81.
- Драчук Ю. З. Сучасний університет як конкурентоспроможне підприємство / Ю.З. Драчук, Л. О. Сав’юк // Економічний вісник Донбасу. – 2017. – № 3 (49). – С. 118-126.
- Douglas C. Bennett Assessing Quality in Higher Education [Електронний ресурс] / Douglas C. Bennett // Liberal Education. – vol. 87, no. 2. – 2001. – Режим доступу: https://www.aacu.org/publications-research/periodicals/assessing-quality-higher-education.
- What is value-added and how does it help? [Online] // The Centre for Evaluation and Monitiring at Durham University. – 2018, available at: https://www.cem.org/about-us.
- Value-added measures [Online] // The Glossary of Education Reform for journalists, parents, and community members. – 2013, available at: https://www.edglossary.org/value-added-measures/.
- Jesse M. Cunha. Measuring Value-Addedin Higher Education [Online] / Jesse M. Cunha, Trey Miller // ContextForSucces-Measuring Colledges’impact. – 2012, available at: http://www.hcmstrategists.com/contextforsuccess/papers/CUNHA_MILLER_PAPER.pdf.
- Jesse M. Cunha. Measuring value-added in higher education: Possibilities and limitations in the use of administrative data / Jesse M. Cunha, Trey Miller. // Economics of Education Review. – 2014. – №42. – pp. 64–77.
- Willam L. Sanders. Research Findings from the Tennessee Value-Added Assessment System (TVAAS) Database: Implications for Educational Evaluation and Research / Willam L. Sanders, Sandra P. Horn. // Journal of Personnel Evaluation in Education. – Kluwer Academic Publishers, Boston. Manufactured in The Netherlands. – 1998. – pp. 247–256.