УДК 349.2 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V52(2025)-12 |
Курепін В. М., кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри методики професійного навчання, Миколаївський національний аграрний університет, Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0003-4383-6177
e-mail: kypins@ukr.net
Сухорукова А. Л., кандидат наук з державного управління, доцент, доцент кафедри менеджменту та маркетингу, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0002-6170-4955
e-mail: a.l.sukhorukova83@gmail.com
Менеджмент вітчизняних медіа в умовах кризової економіки воєнного періоду: тенденції та прогнози
Анотація. Стрімкий розвиток технологій штучного інтелекту суттєво впливає на сучасне медійне середовище, трансформуючи способи створення та споживання інформаційного контенту. Такі технології, як обробка природної мови, автоматизація новинного виробництва, алгоритми машинного навчання, персоналізація новинних стрічок та формування взаємодії з аудиторією, відкривають для медіаіндустрії нові можливості. Водночас існує низка викликів та загроз, серед яких: етичне використання штучного інтелекту, забезпечення достовірності інформації, ризики маніпуляції громадською свідомістю та зменшення ролі журналіста. На тлі переосмислення засад інформаційної безпеки та критичного мислення у медіасередовищі виникає необхідність комплексного дослідження потенціалу штучного інтелекту у сфері медіа, його переваг, пов’язаних із цифровою трансформацією, а також аналізу ризиків та проблем упровадження інтелектуальних систем у масову комунікацію. У статті розглянуто вплив штучного інтелекту на трансформацію сучасного медійного простору. Проаналізовано ключові переваги впровадження штучного інтелекту у сферу масової комунікації, зокрема автоматизацію виробництва контенту, процесів збору та обробки інформації, можливості виявлення фейкових новин, підвищення ефективності аналітики отриманих даних. Обґрунтовано наявність потенційних загроз, пов’язаних із ризиками маніпуляції громадською думкою та поширенням глибоких фейків за допомогою штучного інтелекту. Зроблено висновок про значний потенціал використання штучного інтелекту в медійному просторі.
Ключові слова: медіаекономіка; інформаційна безпека; медіаринок України; цифрова трансформація; цензура; економічна криза; журналістика під час війни; державна підтримка.
Література:
- Шабанова Я. Як змінився український медіаландшафт після 24 лютого. SPEKA. 2022. URL: https://speka.media/yak-zminivsya-ukrayinskii-medialandsaft-pislya-24-go-lyutogo-2022-vzxd4p.
- Perspectives from the Global Entertainment & Media Outlook 2025-2029. PwC. 2025. URL: www.pwc.com/outlook.
- Горбаль Н. І., Ільницька К. О., Романишин С. Б. Професія SMM-маркетолога в Україні: проблеми та перспективи. Бізнес Інформ. 2018. №12. C. 477-482. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2018-12_0-pages-477_482.pdf.
- Лотарєва Д. В. Сучасні інформаційні технології у системі управління. Екологічні та соціальні аспекти розвитку економіки в умовах євроінтеграції : матеріали Х Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Миколаїв, 23-25 жовтня 2024 р.). Миколаїв : МНАУ, 2024. С. 146-148. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18921.
- Косар Н. С., Мамчин М. М., Баран А. О. Дослідження зміни поведінки споживачів у сучасних умовах. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 45. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-68.
- Курепін В. М., Іваненко В. С. Взаємодія місцевих органів влади та засобів масової інформації як фактор реалізації інформаційної політики при надзвичайних ситуаціях. Modern Economics. 2025. №49. С. 124-132. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-17.
- Бацуровська І. В., Кашина Г. С., Курепін В. М., Любарець В. В. Професійна мобільність та безпека: як ефективно використовувати соціальні мережі для кар’єрного розвитку. Вісник науки та освіти. 2025. №2(32). С. 787-799. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-2(32)-787-799.
- Онищук І. І. Інструменти фінансового забезпечення просторового розвитку місцевого самоврядування. Економічний простір. 2025. №198. DOI: https://doi.org/10.30838/EP.198.82-91.
- Курепін В. М., Іваненко В. С. Застосування цифрових технологій у сільському господарстві для досягнення цілей сталого розвитку. Modern Economics. 2024. №47. С. 62-69. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V47(2024)-09.
- Українські медіа, ставлення та довіра у 2022 р. Internews Ukraine. 2022. URL: https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainski-media-stavlennia-ta-dovira-2022.pdf.
- Бажеріна К. В., Черненко О. В., Афанасьєва К. О. Зміна споживчої поведінки українців в умовах кризи. Ефективна економіка. 2022. №4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2018/64.pdf.
- Доценко Н., Курепін В. Онлайн засоби навчання як інструмент цифрової трансформації інженерної освіти // Traditions and new scientific strategies in the context of global transformation of society : scientific monograph. Part 2. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2024. P. 53-94. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-406-1-20.
- Вишневський О. О. Цифрові платформи для управління кризовими ситуаціями: досвід та виклики. Проблеми цивільного захисту населення та безпеки життєдіяльності: сучасні реалії України : матеріали ХІ Всеукраїнської заочної науково-практ. конф. (м. Київ, 25 квітн. 2025 р.) Київ : УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. С. 32-33. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/21286.
- Петровських А. Д. Використання цифрових технологій для боротьби з кризою у бізнесі. Екологічні та соціальні аспекти розвитку економіки в умовах євроінтеграції : матеріали Х Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Миколаїв, 23-25 жовтня 2024 р.). Миколаїв : МНАУ, 2024. С. 151-154. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18922.
- Сметанюк О. А., Причепа І. В., Мосійчук В. В. Social media marketing (SMM) в Україні: особливості та перспективи розвитку. Ефективна економіка. 2020. №6. С. 1-7. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.6.52.
- Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., Silvestre, B. S. Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons. 2011. Вип. 54(3). С. 241-251. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2011.01.005.
- Бержанір І. А. Діагностика формування фінансового капіталу суб’єктів господарювання. Modern Economics. 2021. №25. С. 6-11. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V25(2021)-01.
- Танасійчук А. М., Поліщук І. І. Особливості застосування цифрових технологій у маркетинговій діяльності підприємства. Modern Economics. 2023. № 39. С. 138-145. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V39(2023)-21.
- Пізняк Д. Ю., Турчина С. Г. Використання цифрових технологій в процесі повоєнного відновлення України. Modern Economics. 2023. №40. С. 44-51. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V40(2023)-06.
- Про медіа : Закон України від 13.12.2022 р. №2849-IX; станом на 1 січ. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text.
- Крючко, К. Маркетинг воєнного часу: як змінилася поведінка споживачів під час війни? Чи потрібний бренд у воєнний час? Як має змінитися підхід до маркетингу? — дослідження Havas Village Ukraine. CASES. 2023. URL: https://cases.media/en/article/marketing-voyennogo-chasu-doslidzhennya-havas-village-ukraine.
- Кіца М. О. Фейкова інформація в українських соціальних медіа: поняття, види, вплив на аудиторію. Наукові записки. 2016. №1. С. 281-287. URL: https://nz.uad.lviv.ua/media/1-52/36.pdf.
- Штельмашенко А. Д. Формування суспільної думки в державі. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського Серія: Державне управління. 2018. №2. С. 129-134. URL: https://www.pubadm.vernadskyjournals.in.ua/journals/2018/2_2018/25.pdf.
Стаття надійшла до редакції: 18.08.2025
Як цитувати статтю: |
Курепін В. М., Сухорукова А. Л. Менеджмент функціонування вітчизняного медіа в кризовій економіці воєнного періоду: тенденції та прогнози. Modern Economics. 2025. № 52(2025). С. 81-88. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V52(2025)-12. |
Kurepin V., Sukhorukova A. (2025). Management of the Functioning of Domestic Media in the Crisis Economy of the War Period: Trends and Forecasts. Modern Economics, 52(2025), 81-88. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V52(2025)-12. |