| УДК 331.5:378.4:334.7(477) | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V53(2025)-08 |
Васильців Т. Г., доктор економічних наук, професор, директор, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», м. Львів, Україна
ORCID ID: 0000-0003-2239-4832
e-mail: babenko@mnau.edu.ua
Мульска О. П., доктор економічних наук, старший дослідник, в. о. завідувача відділу проблем соціально-гуманітарного розвитку регіонів, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», м. Львів, Україна
ORCID ID: 0000-0003-1050-8193
e-mail: dotsenkona@mnau.edu.ua
Пикус І. О., PhD здобувач, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», м. Львів, Україна
ORCID ID: 0000-0001-6006-6931
e-mail: gorbenko_ea@mnau.edu.ua
Інструменти розвитку інституційного партнерства системи професійної освіти та бізнесу в умовах трансформації ринку праці регіону
Анотація. Ідентифіковано ключові бар’єри реалізації інституційного партнерства між роботодавцями, закладами професійної (професійно-технічної) освіти та органами місцевої влади, а також окреслено основні виклики збалансування регіонального ринку праці (на прикладі Львівської області). Визначено диспропорції між попитом і пропозицією робітничих кадрів, низький рівень інтеграції бізнесу у процес підготовки фахівців, недостатню координацію між освітніми закладами й місцевими громадами, обмеженість фінансових і матеріально-технічних ресурсів ЗПТО (закладів професійної (професійно-технічної) освіти), а також відсутність престижу робітничих професій серед молоді. Виокремлено стратегічні завдання формування інституційного партнерства у регіоні (підвищення якості та практикоорієнтованості професійної освіти; розширення інфраструктурних можливостей закладів; створення системи «якірних» робочих місць для випускників; посилення комунікації й координації між освітою, бізнесом і владою).
Обґрунтовано сучасні інструменти розвитку інституційної взаємодії у сфері професійної освіти в умовах трансформації ринку праці регіону (впровадження дуальної освіти нового покоління із використанням цифрових симуляторів, AR/VR-технологій і модульних курсів; розвиток EdTech-платформ для обміну даними та цифрового наставництва; розширення грантового й ваучерного фінансування для оновлення матеріально-технічної бази; створення цифрових matchmaking-платформ для поєднання випускників із роботодавцями; організація стратегічних форумів, хакатонів та обсерваторій ринку праці; застосування інструментів e-governance і e-participation для залучення стейкхолдерів до управлінських рішень). Результати дослідження слугують науково-аналітичною основою для розроблення політики розвитку інституційного партнерства у системі професійної освіти в регіонах України.
Ключові слова: партнерство; професійна освіта; ринок праці; регіон; дуальна освіта; кадровий потенціал; цифрові платформи; опитування; роботодавці; бізнес; інструменти.
Література:
- Mulska O., Vasyltsiv T., Lupak R., Biletska I., Mykytyn O. Measures to balance the labour market: an institutional partnership between business and the vocational training system. Business Management. 2024. №2. С. 76-96. DOI: https://doi.org/10.58861/tae.bm.2024.2.05.
- Антонюк В. П., Підоричева І. Ю., Ляшенко В. І. Професійно-кваліфікаційні диспропорції ринку праці як перешкода для структурної трансформації підприємницького сектору України в сучасних і повоєнних умовах. Економіка України. 2024. №67(2). С. 3-31. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.02.003.
- Васильців Т. Г., Мульска О. П., Магас Н. В. Інструменти колективно-договірного підходу до управління розвитком професійно-технічної освіти регіону. Український журнал прикладної економіки. 2021. Том 6. № 2. С. 147-155.
- Васильців Т. Г., Мульска О. П. Інноваційні інструменти розвитку професійно-технічної освіти в системі державної політики регулювання міграційної активності молоді. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. 2021. Вип. 30. С. 28-37. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.5643339.
- Гревцева Є. О., Кравченко Т. В. Напрями удосконалення організаційно-правового механізму державного регулювання професійної (професійно-технічної) освіти. Public Administration. 2022. №13(141). С. 20-23. URL: https://colloquium-journal.org/wp-content/uploads/2022/07/Colloquium-journal-2022-141-1.pdf?utm_source=chatgpt.com.
- Дідух Н. М. Корицька О. І. Вплив освіти на збалансованість ринку праці: практика ЄС. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. Вип. 16. URL: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2024-16-07-02/2024-16-07-02.
- Забіяка І. М. Основні механізми регулювання професійної освіти та навчання в країнах Європейського Союзу. Вісник науки та освіти. 2023. №3(9). С. 390-401.
- Кузьменко О. В., Чорна В. Г. Адміністративно-правове регулювання професійно-технічної освіти. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування. 2022. №5. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5746-2022-5-01-07.
- Куцик П. О., Ковтун О. І. Визначення перспективного бізнесу та моделювання оптимальних стратегічних наборів для підприємств з використанням можливостей штучного інтелекту. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. №5(14). С. 127-136. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.14-20.
- Мульска О. П. Трансформації ринку праці Карпатського регіону України в умовах соціально-трудових дисбалансів. Академічні візії. 2025. №45. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.16905915.
- Мульска О. П., Васильців Т. Г., Пикус І. О. Інструменти збалансування попиту та пропозиції на працю випускників закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Регіональна економіка. 2024. №2(112). С. 84-93. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2024-2-8.
- Сапельнікова Н. Л., Решетова Г. І. Професійна освіта та професійна орієнтація як інструмент прогнозування та регулювання ринку праці. Економіка і суспільство, 2018. №19. С. 920-926.
- Чжао Х. Впровадження інноваційної системи індексів в управління закладами професійної освіти Китаю. Економіка та суспільство. 2023. №51. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-46.
Стаття надійшла до редакції: 09.10.2025

|
Як цитувати статтю: |
| Васильців Т. Г., Мульска О. П., Пикус І. О. Інструменти розвитку інституційного партнерства системи професійної освіти та бізнесу в умовах трансформації ринку праці регіону. Modern Economics. 2025. № 53(2025). С. 58-65. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V53(2025)-08. |
| Vasyltsiv T., Mulska O., Pykus I. (2025). Measures for the Development of Institutional Partnership of the Vocational Education and Business System in the Context of the Transformation of the Region’s Labor Market. Modern Economics, 53(2025), 58-65. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V53(2025)-08. |








English