УДК 338.486(477) | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V45(2024)-15 |
Яценко В. М., доктор економічних наук, професор, професор кафедри туризму і готельно-ресторанної справи, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м. Черкаси, Україна
ORCID ID: 0000-0001-7180-0986
e-mail: jatsenkovm@ukr.net
Скіданов О. А., аспірант кафедри туризму і готельно-ресторанної справи, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м. Черкаси, Україна
ORCID ID: 0000-0001-7178-1762
e-mail: alexeyskidanov0@gmail.com
Організація та бізнес-планування діяльності туристичних підприємств
У статті досліджено організаційні зміни, що відбуваються у діяльності туристичних підприємств у зв’язку зі змінами соціально-економічних умов зовнішнього середовища та системи налагоджених ділових зв’язків і відносин. Визначено, що в умовах економічної системи ринкового типу і впливу факторів військового характеру змінюється характер планування туристичної діяльності. Сучасною формою планування в туристичних фірмах підприємницького типу є використання методів бізнес-планування, де вартісні фактори та обов’язковість повернення вкладених коштів відіграють першорядну роль.
Установлено, що план маркетингової діяльності становить ядро бізнес-плану туристичного підприємства. Ухвалюючи стратегічні рішення, відповідальні керівники туристичних фірм орієнтуються на потреби і специфіку ринку туристичних послуг, тому план маркетингу дає орієнтири діяльності туристичного підприємства.
Емпіричні спостереження в рамках даного дослідження виявили основні напрями роботи маркетингових служб великих туристичних компаній, засвідчили, що діяльність маркетингових служб туристичних підприємств слугує не тільки для ухвалення обґрунтованих управлінських рішень, а й виконує важливу соціальну функцію, сприяє поліпшенню споживчих властивостей пропонованого туристичного продукту, вдосконаленню процесу доставки продукту споживачеві, створенню комфортного середовища для покупця.
Доведено, що одним із основних способів стимулювання збуту і просування туристичного продукту є рекламна діяльність та безпосередня участь туристичних підприємств у міжнародних виставках.
Ключові слова: організація; бізнес-планування; маркетингова діяльність; рекламна діяльність; туристичне підприємство.
Література:
- Агафонова Л. Підготовка бізнес-плану: практикум. Київ : Знання, 2013. 158 с.
- Акулов М. Г. Робоча книга з бізнес планування: методичні рекомендації з написання і розробки бізнес плану. Умань : ТОВ «Аналітик», 2011. 56 с.
- Бізнес-планування підприємницької діяльності: навч. посіб. / З. С. Варналій, Т. Г. Васильців, Р. Л. Лупак, Р. Р. Білик. Чернівці : Технодрук, 2019. 264 с.
- Волошина С. В. Бізнес-планування : курс лекцій для студентів ступеня «бакалавр». Кривий Ріг : ДонНУЕТ, 2017. 71 с.
- Грабар І. Г., Титаренко В. Є. Система технологій і основи бізнес-планування: навч. посіб. для студ. вищ. техн. навч. закл. Житомир : ЖІТІ, 2011. 128 с.
- Дядечко Л. П. Економіка туристичного бізнесу : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 224 с
- Должанський І. З., Загорна Т. О. Бізнес-план: технологія розробки : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 384 с.
- Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України: Закон України від 23.03.2000 р. № 1602-III : станом на 16 жовт. 2012 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1602-14#Text.
- Козловський В. О., Лесько О. Й. Бізнес-планування: навч. посіб. для студ. спец. «Менеджмент організацій». Вінниця : ВНТУ, 2010. 190 с.
- Кривонос А. О. Бізнес-планування на підприємстві: навч. посіб. Київ : МАУП, 2011. 160 с.
- Кучеренко В. Р., Карпов В. А., Маркітан О. С. Бізнес-планування фірми: навч. посіб. Київ : Знання, 2011. 423 с.
- Летуновська Н. Є. Маркетинг у туризмі : підручник. Суми : Сумський державний університет, 2020. 270 с.
- Цвілий С. М., Кукліна Т. С., Зайцева В. М. Маркетинг в туризмі : навчальний посібник. Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка», 2022. 260 с.
- Ясинський В. В., Гайдей О. О. Бізнес-планування: теорія і практика: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. освіти. Київ : Каравела, 2012. 232 с.
- Яценко В. М. Розвиток індустрії міжнародного туризму в світовій економічній системі. Financial-economic and innovative support of entrepreneurship development in the spheres of economy, tourism and hotel-restaurant business: collective monograph / V. Yatsenko, S. Pasieka, and others: [Ed. By Doctor of Economic Sciences, Prof. Yatsenko V.M.]. Agenda Publishing House, Coventry, United Kingdom, 2017. 619 p.
- Яценко В. М. Сучасні тенденції функціонування і розвитку індустрії туризму та готельно-ресторанного бізнесу в Україні. Determinants of Innovation and Investment Development of Multi-Branch Entrepreneurship, Tourism and Hospitality Industry : сollective monograph. Nuremberg : Verlag SWG imex GmbH, Germany, 2019. С. 224-237.
- Яценко В. М.Інвестиційна діяльність та бізнес-планування на підприємствах туристичної сфери. Матеріали 6-ї міжнародної науково-практичної конференції «Туризм і гостинність: стан, проблеми, перспективи», 18.11.2021 р. ЧНУ ім. Б. Хмельницького. 2021.
- Bazhenova S., Oliinyk O., Dolynska O., Skidanov O. & Yatsenko V. Economic Development of the State with the Help of the Tourism Industry in Crisis Situations. Econ. Aff.. 68(01s). 2023. Р. 299-308. DOI: 10.46852/0424-2513.1s.2023.32. https://ndpublisher.in/admin/issues/EAv68n1sz6.pdf.
Стаття надійшла до редакції: 24.05.2024
Як цитувати статтю: |
Яценко В. М., Скіданов О. А. Організація та бізнес-планування діяльності туристичних підприємств. Modern Economics. 2024. № 45(2024). С. 109-114. DOI: https://doi.org/10.31521/ |
Yatsenko V., Skidanov O. Organization and Business Planning of Tourist Enterprises. Modern Economics. 2024, № 45(2024),109-114. DOI: https://doi.org/10.31521/ |