УДК 330.341 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-06 |
Довгань Ю. В., кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу та реклами, Вінницький торговельно-економічний інститут Державного торговельно-економічного університету, м. Вінниця, Україна
ORCID ID: 0000-0002-0689-7758
e-mail: y.dovhan@vtei.edu.ua
Теоретичні аспекти управління інноваційно-інвестиційною діяльністю підприємств
У статті досліджено теоретичні аспекти управління інноваційно-інвестиційною діяльністю підприємств. Відзначено відсутність єдиних підходів науковців до розуміння сутності та змісту управління інноваційно-інвестиційною діяльністю підприємств. Зазначено, що сучасні теорії та практика управління інноваційно-інвестиційною діяльністю підприємств сформувались як результат історичного розвитку управлінської науки, теорій інвестицій та інновацій. Наведено історичні етапізації еволюційного розвитку теорії інвестицій та надано коротку характеристику етапам розвитку зазначених теорій.
Проаналізовано підходи науковців щодо тлумачення терміну «інноваційно-інвестиційна діяльність». Виявлено, що під інноваційно-інвестиційною діяльністю науковцями зазвичай розуміється комплекс двох взаємопов’язаних видів діяльності підприємств – інноваційної та інвестиційної. Констатовано стійку зацікавленість науковців у вивченні проблематики інноваційно-інвестиційної діяльності підприємств та наявність різноманітних підходів до розуміння її як об’єкту управління, а також, що переважна більшість дослідників розглядає управління інноваційно-інвестиційною діяльністю без чіткого визначення його сутності, об’єктів, суб’єктів та функцій. Запропоновано авторський підхід до визначення терміну «управління інноваційно-інвестиційною діяльністю підприємств». Зроблено висновок про те, що еволюція наукових підходів до розуміння сутності та змісту управління інноваційно-інвестиційною діяльністю підприємств відбувається співвідносно з розвитком управлінської науки, інвестиційної та інноваційної теорій. Наголошено, що в сучасних умовах забезпечення ефективної діяльності підприємств передбачає маркетингову орієнтацію управління інноваційно-інвестиційною діяльністю підприємств, активне використання маркетингових ресурсів, технологій та інструментів для досягнення соціальних і економічних цілей їхньої діяльності.
Ключові слова: управління; теорія інвестицій; теорія інновацій; історичний розвиток; інноваційно-інвестиційна діяльність; підприємство.
Література:
- Polishchuk I., Dovhan Yu., Hromova O., Dovhan L., Hnydiuk I. Tools for marketing management of the innovation and investment activity. Financial and credit activity : problems of theory and practice. 2022. Vol. 2 (43). P. 228-237. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.2.43.2022.3654 (дата звернення : 15.12.2022 р.).
- Портер М. Е. Стратегія конкуренції: методика аналізу галузей і діяльності конкурентів / пер. А. Олійник, Р. Скільський. Київ : Основи, 1997. 390 с.
- Гобрей М. В. Теоретико-методична сутність інвестиційного процесу як економічної категорії. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2017. Вип. 6 (128). С. 151-154.
- Речка К. М. Концепції інвестицій в історії економічної думки. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2014. № 1 (25). С. 209-212.
- Захарін С. В. Сучасні теорії і концепції інвестицій. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 4. T. 2. С. 74–77.
- Татаренко Н. О., Поручник А. М. Теорії інвестицій. Київ: КНЕУ, 2000. 160 с.
- Рилач Н. М. Формування інноваційної парадигми: ретроспектива і сучасність. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2016. Вип. 127. Ч. 1. С. 138-148.
- Скворцов Д. І. Інновація, інноваційність та інноваційний розвиток з позицій економічної теорії. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2013. № 776. С. 309-314.
- Богашко О. Л. Еволюція теоретичних підходів до інноваційного розвитку в економічній науці. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2013. № 2. С. 23-29.
- Бояринова К. О. Теоретичне підґрунтя функціональності підприємства за теорією інновацій. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 8. С. 114-117.
- Столбуненко Н. М., Прибок В. А. Інноваційно‐інвестиційний розвиток України на сучасному етапі. Інноваційна економіка : теоретичні та практичні аспекти : монографія / за ред Є. І. Масленнікова. Херсон: Грінь Д. С., 2016. 854 с.
- Семенова В. Г., Обертайло М. В. Інноваційно-інвестиційний розвиток як основа конкурентоспроможності промислових підприємств. Конкурентоспроможність підприємства: оцінка рівня та напрями підвищення : монографія / за заг. ред. О. Г. Янкового. Одеса: Атлант, 2013. С. 211–235.
- Новак Н. П. Організація та управління інноваційно-інвестиційною діяльністю виробників органічної продукції. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 11. С. 24-27.
- Литвин З. Б. Необхідність аналізу інвестиційно-інноваційної діяльності підприємства в сучасних умовах. Економічний аналіз. 2016. Т. 25. № 2. С. 99-107.
- Загорна Т. О. Роль інноваційно-інвестиційної стратегії в системі формування конкурентних переваг підприємства. Економічний простір. 2009. № 23 (2). С. 220-227.
- Голубенко А. А. Аналіз можливостей інноваційного розвитку в процесі формування стратегічних напрямів інноваційної діяльності підприємств. Економіка промисловості. 2002. № 2 (16). С. 80-84.
- Череп А. В., Маркова С. В. Теоретичні аспекти формування інноваційно-інвестиційної діяльності. Інноваційна економіка. 2011. № 5. С. 154-58.
- Dovhan Yu. Resources and technologies of marketing management of the enterprise. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. Т. 3. № 27. С. 96-102. DOI: https://doi.org/10.29038/2786-4618-2021-03-96-102 (дата звернення : 15.12.2022 р.) .
- Головчук Ю.О., Довгань Ю.В. Маркетингові концепції організації бізнесу в управлінні інноваційно-інвестиційною діяльністю олійно-жирових підприємств харчової галузі. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 50. Ч. 1. С. 132-136. DOI: https://doi.org/10.32843/bses.50-23 (дата звернення : 14.12.2022 р.)
- Поліщук І. І., Довгань Ю. В. Маркетингові аспекти управління олійно-жировими підприємствами. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2020. № 2 (73). С. 93–100. DOI : https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2020.2.12 (дата звернення : 15.12.2022 р.).
Стаття надійшла до редакції: 22.12.2022
Як цитувати статтю: |
Довгань Ю. В. Теоретичні аспекти управління інноваційно-інвестиційною діяльністю підприємств. Modern Economics. 2022. № 36(2022). С. 38-44. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-06. |
Dovhan Yu. (2022). Theoretical aspects of managing innovation and investment activities of enterprises. Modern Economics, 36(2022), 38-44. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-06. |