УДК 339.9 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V51(2025)-09 |
Довгаль О. А., доктор економічних наук, професор, професор кафедри міжнародних економічних відносин та логістики, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, м. Харків, Україна
ORCID ID: 0000-0003-3219-9731
e-mail: e.dovgal@karazin.ua
Світовий досвід державного стимулювання попиту на електромобілі
Анотація. Електрифікація транспорту стала однією з основних світових тенденцій розвитку автомобільної промисловості. Зростаюча увага до технологій, що використовуються в електротранспорті, зумовлена, перш за все, жорсткішими екологічними вимогами. Використання електродвигунів може зменшити забруднення повітря, тому їх почали розглядати як альтернативу двигунам внутрішнього згоряння (ДВЗ). Водночас, незважаючи на вражаючу динаміку розширення парку електромобілів, різні країни вживають низку додаткових заходів для стимулювання попиту на електромобілі. Метою статті є аналіз світового досвіду державного стимулювання попиту на електромобілі. У статті аналізуються ключові напрямки стимулюючих заходів для споживачів, що дозволяють досягти оптимальних результатів на основі узагальнення передового досвіду світового досвіду популяризації електромобілів. Визначено, що зростання попиту на електромобілі у світі значною мірою підтримується державними стимулами, такими як субсидії, пільги на купівлю, преференції в експлуатації, а також обмежувальні заходи для автомобілів з ДВЗ. Проведений аналіз стимулювання попиту на електромобілі в різних країнах світу підтвердив, що більшість тих, хто сумнівається в доцільності переходу на електротранспорт, змінюють свою думку у разі запровадження державою прямих та непрямих фінансових заходів, переважно прямих субсидій на придбання електромобілів. Цей захід є корисним для стимулювання попиту на електромобілі на всіх нацональних ринках Обґрунтовано, що розвиток ринку електромобілів не гарантує збільшення попиту на цей вид транспорту серед населення. Важливими стають як фінансові, так і обмежувальні (нефінансові) заходи стимулювання, оскільки технології лише розвиваються і існує багато упереджень щодо їх ефективності. Важливо зазначити, що, хоча розвиток ринку електромобілів був мотивований «зеленим» порядком денним, особливо в країнах ЄС, для покупців з інших країн та регіонів екологічний фактор поки що не відіграє значної ролі, як серед тих, хто планує придбати електромобіль, так і серед тих, хто сумнівається в його доцільності.
Ключові слова: автомобільна промисловість; ринок електромобілів; попит на електромобілі; перехід на електротранспорт; екологічні вимоги.
Література:
- Berkeley N., Jarvis D., Jones A. (2018). Analysing the Take Up of Battery Electric Vehicles: An Investigation of Barriers amongst Drivers in the UK. Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 63, pp. 466-481. DOI: 10.1016/j.trd.2018.06.016
- Bjerkan K., Norbech T., Nordtomme M. (2016). Incentives for Promoting Battery Electric Vehicle (BEV) Adoption in Norway. Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 43, pp. 169-180. DOI: 10.1016/j.trd.2015.12.002
- Coad A., de Haan P., Woersdorfer J. (2009). Consumer Support for Environmental Policies: An Application to Purchases of Green Vehicles s. Ecological Economics, vol. 68, no. 7, pp. 2078-2086. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2009.01.015
- Egbue O., Long S. (2012). Barriers to Widespread Adoption of Electric Vehicles: An Analysis of Consumer Attitudes and Perceptions. Energy Policy, vol. 48, pp. 717-729. DOI: 10.1016/j.enpol.2012.06.009
- Eppstein M., Grover D., Marshall J., Rizzo D. (2011). An Agent-Based Model to Study Market Penetration of Plug-In Hybrid Electric Vehicles. Energy Policy, vol. 39, pp. 3789-3802. DOI: 10.1016/j.enpol.2011.04.007
- Funke S., Sprei F., Gnann T., Plötz P. (2019). How Much Charging Infrastructure do Electric Vehicles Need? A Review of the Evidence and International Comparison. Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 77, pp. 224-242. DOI: 10.1016/j.trd.2019.10.024
- Gallagher K., Muehlegger E. (2011). Giving Green to Get Green? Incentives and Consumer Adoption of Hybrid Vehicle Technology. Journal of Environmental Economics and Management, vol. 61, no. 1, pp. 1-15. DOI: 10.1016/j.jeem.2010.05.004
- Gül T., Fernandez Pales A. Connelly E. и др. Global EV Outlook 2023. IEA. 2023. https://iea.blob.core.windows.net/assets/dacf14d2-eabc-498a-8263-9f97fd5dc327/GEVO2023.pdf Irle R. Global EV Sales for 2022. EV-volumes.com. 2023. https://www.ev-volumes.com/
- Gong S., Ardeshiri A. (2020). Impact of Government Incentives on the Market Penetration of Electric Vehicles in Australia. Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 83, article 102353. DOI: 10.1016/j.trd.2020.102353
- Hardman S. (2019). Understanding the Impact of Reoccurring and Non-Financial Incentives on Plug-In Electric Vehicle Adoption – A Review. Transportation Research Part A: Policy and Practice, vol. 119, pp. 1-14. DOI: 10.1016/j. tra.2018.11.002
- Honda ditches diesel and phases out pure petrol models three years early. https://www.thetimes.co.uk/article/honda-ditch
- Kohn E., Huang C., Kong N., Hardman S. (2024) Electric Vehicle Incentives in 15 Leading Electric Vehicle Markets. UCDAVIS: PHEV, January. https://escholarship.org/content/qt0tn2p4x6/qt0tn2p4x6.pdf.
- Larson P., Viáfara J., Parsons R., Elias A. (2014). Consumer Attitudes about Electric Vehicles s: Pricing Analysis and Policy Implications. Transportation Research Part A: Policy and Practice, vol. 69, pp. 299-314. DOI: 10.1016/j.tra.2014.09.002
- Lévay P., Drossinos Y., Thiel C. (2017). The Effect of Fiscal Incentives on Market Penetration of Electric Vehicles: A Pairwise Comparison of Total Cost of Ownership. Energy Policy, vol. 105, pp. 524-533. DOI: 10.1016/j.enpol.2017.02.054
- Lieven T., Mühlmeier S., Henkel S., Waller J. (2010). Who Will Buy Electric Vehicles s? An Empirical Study in Germany. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2011, vol. 16, no. 3, pp. 236-243. DOI: 10.1016/j.trd.2010.12.001
- Melton N., Axsen J., Goldberg S. (2017). Evaluating Plug-In Electric Vehicle Policies in the Context of Long-Term Greenhouse Gas Reduction Goals: Comparing 10 Canadian Provinces Using the “PEV Policy Report Vehicles d”. Energy Policy, vol. 107, pp. 381-393. DOI: 10.1016/j.enpol.2017.04.052
- Mersky A., Sprei F., Samaras C., Qian Z. (2016). Effectiveness of Incentives on Electric Vehicle Adoption in Norway. Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 46, pp. 56-68. DOI: 10.1016/j.trd.2016.03.011.
- Münzel C., Plötz P., Sprei F., Gnann T. (2019). How Large Is the Effect of Financial Incentives on Electric Vehicle Sales? A Global Review and European Analysis. Energy Economics, vol. 84, article 104493. DOI: 10.1016/j.eneco.2019.10449319.
- Nie Y., Ghamami M., Zockaie A., Xiao F. (2016). Optimization of Incentive Polices for Plug-In Electric Vehicles. Transportation Research Part B: Methodological, vol. 84, pp. 103-123. DOI: 10.1016/j.trb.2015.12.011
- Palmer K., Tate J., Wadud Z., Nellthorp J. (2018). Total Cost of Ownership and Market Share for Hybrid and Electric Vehicles in the UK, US and Japan. Applied Energy, vol. 209, pp. 108-119. DOI: 10.1016/j.apenergy.2017.10.08914.
- Sierzchula W., Bakker S., Maat K., van Wee B. (2014). The Influence of Financial Incentives and Other Socio-Economic Factors on Electric Vehicle Adoption. Energy Policy, vol. 68, pp. 183-194. DOI: 10.1016/j.enpol.2014.01.043
- Sovacool B., Hirsh R. (2009). Beyond Batteries: An Examination of the Benefits and Barriers to Plug-In Hybrid Electric Vehicles (PHEVs) and a Vehicle-To-Grid (V2G) Transition. Energy Policy, vol. 37, no 3, pp. 1095-1103. DOI: 10.1016/j. enpol.2008.10.005
- Tesla Owners In Norway Get $134,000 Tax Break, Which Is More Than The Base Price Of The Model S// International business times. https://www.ibtimes.com/tesla-owners-norway-get134000-tax-break-which-more-base-price-model-s-1507740
- Yang Z., Slowik P., Lutsey N., Searle S. (2016). Principles for Effective Electric Vehicle Incentive Design., ICCT June. https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_IZEV-incentives-comp_201606.pdf.
Стаття надійшла до редакції: 19.06.2025
Як цитувати статтю: |
Довгаль О. А. Світовий досвід державного стимулювання попиту на електромобілі (in English). Modern Economics. 2025. № 51(2025). С. 82-86. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V51(2025)-09. |
Dovgal О. (2025). World Experience of State Stimulation of Demand for Electric Vehicles. Modern Economics, 51(2025), 82-86. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V51(2025)-09. |