УДК 519.233.4:378 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-18 |
Тищенко С. І., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри економічної кібернетики і математичного моделювання, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0001-7881-8740
e-mail: tyschenko@mnau.edu.ua
Однофакторний дисперсійний аналіз як метод розв’язування професійних педагогічних задач у вищій школі
Нові виклики, що постають перед світовою спільнотою в умовах постіндустріального розвитку, висувають на перший план проблеми розвитку людського капіталу. Таким чином, освіта відіграє ключову роль у забезпеченні соціального та економічного добробуту кожної людини, кожної країни та світової спільноти в цілому. На нашу думку, досягнення цієї мети стане можливим за умови вмілого застосування викладачами сучасних дидактичних методів, не простих вправ, а справжніх педагогічних завдань – завдань високого рівня складності. Професійно-педагогічна діяльність визначається як постійний процес вирішення педагогічних завдань, тому значну увагу викладачі повинні приділяти технології їх вирішення.
Метою публікації є розкриття та уточнення змісту поняття «професійно-педагогічна задача» в контексті методики її вирішення у закладі вищої освіти.
У статті на практичному прикладі представлена методика застосування однофакторного дисперсійного аналізу у розв’язанні професійних задач викладачів вищої школи, зокрема, виокремлення основних факторів впливу на успішність здобувачів у закладах вищої освіти. Головне призначення дисперсійного аналізу – статистично виявити вплив різних факторів на мінливість ознаки, що вивчається. Особливий інтерес становить використання методу в аналізі економічних процесів та явищ, коли мінливість результативної ознаки зумовлена одночасно дією кількох факторів із неоднаковою силою впливу.
Матеріал нашого дослідження дає змогу обґрунтувати вибір однофакторного дисперсійного аналізу для його застосування при розв’язанні професійно-педагогічних завдань викладачів закладів вищої освіти. Результати обробки даних за допомогою дисперсійного аналізу дають кількісну або якісну оцінку дослідження, що, своєю чергою, підвищує ефективність освітнього процесу, покращуючи його.
Ключові слова: однофакторний дисперсійний аналіз; професійно-педагогічна проблема; обробка даних; вища освіта.
Література:
- Akimova, O. V.(2007). Formation of creative thinking in the process of solving mental problems. Psychological and pedagogical problems of rural school. Proceedings of Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna, 19, 144-150 [in Ukrainian].
- Ball, G. A. (1990). Theory of educational problems: Psychological and pedagogical aspect, 34-35 [in Russian].
- Goncharenko, S. U. (1997). Ukrainian pedagogical dictionary. Kyiv [in Ukrainian].
- Dubasenyuk, O. A. (2010). Professional and pedagogical tasks: typology and technology of solution. Zhytomyr [in Ukrainian].
- Encyclopedia of Education. (2008). Kyiv: of ped. Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
- Kuzmina, V. (1990). Professionalism of the personality of the teacher and master of industrial training [in Russian].
- Melnykova, I. & Kravchenko, Yu. M. (2013). Pedagogical problems and methods of their solution. Nizhyn [in Ukrainian].
- Milto, O. (2013).Theory and technology of solving pedagogical problems. Kirovograd [in Ukrainian].
- Goreeva, V. M., Guziy, N. V. & Milto, O. (2009). Fundamentals of pedagogical creativity and skills. Sumy [in Ukrainian].
- Zyazyun,, Kramushchenko, L. & Krivonos, I. (1997). Pedagogical skills [in Ukrainian].
- Bordovska, N. V. (2006). Pedagogy [in Russian].
- Slastenin, V. A. (2002). Pedagogy [in Russian].
- Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes. (1977). Kyiv [in Ukrainian].
- Yagupov, V. V. (2002). Pedagogy. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
- Soydaner, A. (2020). Comparison of Optimization Algorithms for Deep Learning. International Journal of Pattern Recognition and Artificial Intelligence, 34 (13). Retrieved from https://doi.org/10.1142/S0218001420520138 [in English].
- Bond, M., Buntins, K. & Bedenlier, S. (2020). Mapping research in student engagement and educational technology in higher education: a systematic evidence map. J. Educ. Technol High Educ. 17, 2. Retrieved from https://doi.org/10.1186/s41239-019-0176-8 [in English].
- Shaw, S. T. (2020). BJEP: Math Flexibility. Retrieved from https://doi.org/10.17605/OSF.IO/2URCQ [in English].
Стаття надійшла до редакції: 20.10.2021
Як цитувати статтю: |
Тищенко С. І. Однофакторний дисперсійний аналіз як метод розв’язування професійних педагогічних задач у вищій школі (English). Modern Economics. 2022. № 35(2022). С. 118-122. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-18. |
Tyshchenko S. (2022). Univariate analysis of variance as a method of solving professional pedagogical tasks in higher education. Modern Economics, 35(2022), 118-122. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-18. |