УДК 32.172 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V21(2020)-17 |
Ключник А. В., доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри публічного управління та адміністрування та міжнародної економіки, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0001-6012-6666
e-mail: klyuchnikav@mnau.edu.ua
Кормишкін Ю. А., доктор економічних наук, професор кафедри, Миколаївський національний аграрний університет, Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0002-1005-1229
e-mail: kormyshkin@mnau.edu.ua
Гусенко А. А., старший викладач кафедри публічного управління та адміністрування та міжнародної економіки, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0002-3989-2400
e-mail: gusenko@mnau.edu.ua
Галунець Н. І., асистент кафедри публічного управління та адміністрування та міжнародної економіки, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0001-7709-9238
e-mail: galunetsni@mnau.edu.ua
Зарубіжний досвід правового забезпечення етики поведінки державних службовців
Анотація. Розглянуто досвід зарубіжних країн щодо правового забезпечення етики поведінки державних службовців та реформування публічної служби. Надається порівняльний аналіз правового забезпечення етики поведінки державного службовця країн: США, Канади, ФРН та Великої Британії. Розглянуто, що державний службовець в США має виконувати свої посадові обов’язки чесно, неупереджено, не надавати будь-яких переваг та не виявляти прихильність до окремих фізичних і юридичних осіб. Визначено, що у західних демократіях ефективний репутаційний контроль здійснюють асоціації державних службовців. Так, наприклад, у США діють дві таких асоціації – Американське товариство державного управління та Міжнародна асоціація управління містами та районами. У Канаді успішно працює офіс Комісара з питань етики та конфлікту інтересів. Ця незалежна від будь-яких політичних сил парламентська інституція проводить моніторинг поведінки канадських парламентарів. Встановлено, що Структура основних етичних правил державних службовців Франції типова для демократичних країн. Вона включає: обов’язок дотримуватися законів та інструкцій; безсторонність (неупередженість); обов’язок конфіденційності; пасивності у суспільному політичному прояві; заборону інших професійних занять; лояльність; чесність. Перелічені правила є основою етики державних службовців.
Особливість цього документу полягає у тому, що він, з одного боку, регламентує етику професійної діяльності службовців, а з іншого — визначає обов’язки державних службовців. За результати проведеного дослідження, встановлено, що найчастіше Кодекси поведінки державних службовців приймають з метою протидії корупції та запобігання конфлікту інтересів. Вважається, що одним з основних чинників протидії корупції є професійна етика державного службовця. Зроблено висновок, що попри відмінності у підходах різних країн до формування організаційної культури державних службовців, незмінною є її мета — забезпечити професійну діяльність службовців в інтересах суспільства, а також запобігти можливим зловживанням владою та порушенням закону. Обґрунтовується ефективність функціонування та використання даного досвіду на теренах сучасної України та в сучасних умовах задля ефективного реформування системи державної служби.
Ключoвi слoвa: етична поведінка; державна служба; досвід; правове забезпечення; кодекс етичної поведінки.
Література:
- Shuvalova, N. N. (2016). Etyka y etyket ghosudarstvennoj y munycypaljnoj sluzhbi. Moskva : Jurajt.
- Rudakevych, M. I. (2007). Profesijna etyka derzhavnykh sluzhbovciv: teorija i praktyka formuvannja v umovakh demokratyzaciji derzhavnogho upravlinnja. Ternopilj : Vydavnyctvo Aston.
- Pravyla etychnoji povedinky derzhavnykh sluzhbovciv (dosvid krajin Jevropejsjkogho Sojuzu ta SShA). Retrieved from: http://euinfocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29069.pdf
- Shuvalova, N. N. (2013). Upravlenye nravstvennimy otnoshenyjamy v systeme ghosudarstvennoj sluzhbi: oryentacyja na uspekh. Pravo y upravlenye, XXI vek, 41-48.
- Vasylevsjka, T. E. (2013). Etyka derzhavnykh sluzhbovciv i zapobighannja konfliktu interesiv. K. NADU.
- Obolensjkyj, O. Ju. (2003). Derzhavna sluzhba. K.: KNEU.
- Systema derzhavnogho upravlinnja Kanady: dosvid dlja Ukrajiny / uklad. O. I. Maksymova ; za zagh. red. Ju. V. Kovbasjuka. K. : NADU, 2010.
- Retrieved from: https://dejure.org/gesetze/BBG.
- Vasylevsjka, T. E., Salamatov, V. O., Marushevsjkyj, Gh. B. (2015). Etyka derzhavnogho upravlinnja. K. : NADU.
- Loi relative à la déontologie et aux droits et obligations des fonctionnaires. Retrieved from: http://www.senat.fr/dossier-legislatif/pjl15-041.html.
- Kovalenko, V. L. (1999). Pravove reghuljuvannja povedinky derzhavnykh sluzhbovciv: novi tendenciji. Derzhavna sluzhba v Ukrajini: orghanizacijno-pravovi osnovy i shljakhy rozvytku. Kiev, 155-181.
- Vasylevsjka, T. V. (2008). Osobystisni vymiry etyky derzhavnogho sluzhbovcja. Kiev: NADU.
Стаття надійшла до редакції: 07.05.2020
Як цитувати статтю: |
Ключник А. В., Кормишкін Ю. А., Гусенко А. А., Галунець Н. І. Зарубіжний досвід правового забезпечення етики поведінки державних службовців. Modern Economics. 2020. № 21(2020). С. 108-114. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V21(2020)-17. |
Klyuchnyk, A., Kormyshkin, Yu., Husenko, A. & Galunets, N. (2020). Foreign Practice of Legal Groundwork for State Officials Ethical Conduct. Modern Economics, 21(2020), 108-114. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V21(2020)-17. |