УДК 37.07:005.95/.96 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-06 |
Боришкевич І. І., кандидат економічних наук, викладач кафедри управління та бізнес-адміністрування, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, м. Івано-Франківськ, Україна
ORCID ID: 0000-0001-7508-6556
e-mail: iryna.boryshkevych@pnu.edu.ua
Якубів В. М., доктор економічних наук, професор, проректор з наукової роботи, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, м. Івано- Франківськ, Україна
ORCID ID: 0000-0002-5412-3220
e-mail: valentyna.yakubiv@pnu.edu.ua
Григорук І. І., доктор філософії, доцент, доцент кафедри управління та бізнес-адміністрування, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, м. Івано- Франківськ, Україна
ORCID ID: 0000-0002-7945-9679
e-mail: iryna.hryhoruk@pnu.edu.ua
Розвиток лідерства та командоутворення у діяльності закладів освіти
У статті розглянуто важливість soft skills у діяльності керівників та працівників закладів освіти. Уточнено поняття «hard skills» та «soft skills». Здійснено порівняльну характеристику hard skills і soft skills. Встановлено, що лідерство та командоутворення мають значний вплив на якість освіти та результати діяльності закладів освіти різних рівнів. Проаналізовано трактування та сутність понять «лідерство» та «командоутворення» в освітній діяльності. Узагальнено результати соціологічного опитування керівників та працівників закладів освіти різних рівнів щодо стану та розвитку лідерства й командоутворення. В опитуванні взяли участь 92 респонденти, які працюють в університетах, коледжах, професійних училищах, школах та закладах дошкільної освіти. За результатами проведеного опитування здійснено оцінку наявності лідерських якостей у працівників закладів освіти, оцінено лідерські якості за 5-бальною шкалою керівників закладів освіти, наявність неформального лідера у колективі, досліджено вплив лідерських якостей на кінцеві результати роботи, наявність командної роботи у професійній діяльності респондентів та відчуття команди. Наведено основні напрями досягнення лідерства в освітній сфері та запропоновано способи побудови успішної команди в закладі освіти.
Ключові слова: soft skills; лідерство: командоутворення: управління персоналом; заклад освіти.
Література:
- Махначова Н. М., Мідляр А. К. «Soft skills» керівника підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. Вип. 17. С. 380-383.
- Боришкевич І. І., Жук О. І., П’ятничук І. Д. Використання основних інструментів тайм-менеджменту задля підвищення особистої ефективності. Ефективна економіка. № 5. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7876 (дата звернення : 27.08.2022 р.).
- Біляковська О.О. «Soft skills» як необхідна складова якісної професійної підготовки майбутнього вчителя. Prace naukowe Akademii im. J. Długoszawa Częstochowie. Rocznik polsko-ukrainski. Częstochowa. Т. 20. С. 175-186.
- Длугунович Н. А. Soft skills як необхідна складова підготовки IT-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. № 6. С. 239-242.
- Драч І. І. Лідерство і командність в управлінні навчальним закладом. 2015. № 2(1). С. 63-67.
- Полякова Г. А., Даниленко І. С. Розвиток командного лідерства в освітньому середовищі закладу освіти. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». Вип. 92. С. 14-20.
- Грищенко І. М. Лідерство як феномен управління групою. Інвестиції: практика та досвід. № 10. С. 116-119.
- Швардак М. В. Технологія лідерства в умовах закладу загальної середньої освіти. Духовність особистості : методологія, теорія і практика. 1(100). С. 292-305.
- Prastiawan , Gunawan I., Putra A., Dewantoro D., Cholifah P., Nuraini N., Rini T., Pradipta R., Raharjo K., Prestiadi D., Surahman E. School Leadership Skills in Educational Institutions. Proceedings of the 6th International Conference on Education and Technology (ICET 2020). 2020. pp. 438-441. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201204.085.
- Olea , Fernando J. Leadership skills of managers of educational institutions. Espirales revista multidisciplinaria de invesitgación científica. 2022. Vol. 6. No. 2. pp. 64-75.
- Douglass Leadership for quality early childhood education and care. OECD Education Working Papers. 2019. No. 211, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/6e563bae-en
- Bøe, Heikka J., Kettukangas T., Hognestad K. Pedagogical leadership in activities with children – A shadowing study of early childhood teachers in Norway and Finland. Teaching and Teacher Education. 2022. Vol. 117. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103787
- Волкова Н. П., Наход С. А., Крижановська Г. І. До питання про лідерські якості викладача закладу вищої освіти та шляхи їх розвитку в умовах аспірантури. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. № 2. С. 30-39.
- Салій Б. Система лідерства в системі освіти України. Вчені записки Університету «КРОК». № 2(66). С. 152-156. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-152-156
- Boryshkevych I. Development of Pedagogical Staff as an Integral Element of Forming a Positive Image of an Educational Institution. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Vol. 8. № 3. P. 52-59.
- Долженков О. О., Сакалюк О. О. Командоутворення як метод управління колективом у закладі освіти. Інноваційна педагогіка. № 10. Т. 2. С. 171-176.
- Горбунова В. В. Психологія командотворення: ціннісно-рольовий підхід до формування та розвитку команд : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 380 с.
- Ремпель Ж. О. Концептуальні підходи до розуміння феномену «командоутворення». Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць. № 2(8). С. 192-198.
- Пастух Л. В. Командоутворення як важливий напрям управління закладами загальної середньої освіти в умовах реалізації концепції «Нова українська школа». Актуальні проблеми психології. Т. 1. Вип. 57. URL: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i57/9.pdf (дата звернення: 28.08.2022).
- Marasi Team-building: Developing Teamwork Skills in College Students Using Experiential Activities in a Classroom Setting. Organization Management Journal. 2019. Vol. 16. No. 4. pp. 324-337. https://doi.org/10.1080/15416518.2019.1662761
- Словіцька Т. В. Сутність феноменів керівництва та лідерства. Університетські наукові записки. № 3(31). С. 306-312.
Стаття надійшла до редакції: 22.10.2022
Як цитувати статтю: |
Боришкевич І. І., Якубів В. М., Григорук І. І. Розвиток лідерства та командоутворення у діяльності закладів освіти. Modern Economics. 2022. № 35(2022). С. 34-42. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-06. |
Boryshkevych I., Yakubiv V., Hryhoruk I. (2022). Development of leadership and team building in the activities of educational institutions. Modern Economics, 35(2022), 34-42. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-06. |