УДК 339.137 | DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-10 |
Дуднєва Ю. Е., кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та менеджменту Навчально-наукового інституту «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, м. Харків, Україна
ORCID ID: 0000-0002-4786-7213
e-mail: j_dudneva@ukr.net
Обидєннова Т. С., кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та менеджменту Навчально-наукового інституту «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, м. Харків, Україна
ORCID ID: 0000-0002-5548-3906
e-mail: obyd_ts@ukr.net
Васильєва М. О., старший викладач кафедри економіки та менеджменту Навчально-наукового інституту «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, м. Харків, Україна
ORCID ID: 0000-0001-9119-2746
e-mail: maria.vasylieva@karazin.ua
Бенчмаркінг як засіб підвищення конкурентоспроможності організації
Анотація. У статті розглянуто теоретичні й практичні аспекти застосування принципів бенчмаркінгу для оптимізації діяльності підприємницьких структур, спрямованих на підвищення економічної ефективності їхньої роботи. На основі аналізу сучасних наукових джерел узагальнено актуальні підходи до визначення поняття «бенчмаркінг», які підкреслюють його роль у досягненні позитивних змін у функціонуванні підприємств. Запропоновано чітку послідовність етапів реалізації бенчмаркінгу, наголошується на необхідності системного підходу та ретельної підготовки на кожному етапі реалізації бенчмаркінгу, детально охарактеризовано його основні види та проведено аналіз переваг і недоліків кожного з них. У статті також підкреслено, що бенчмаркінг може бути адаптований до потреб як великих корпорацій, так і малих підприємств, завдяки його гнучкості та можливості використання в умовах різної ресурсної бази. Виділено стратегічний потенціал бенчмаркінгу у створенні інноваційного середовища на підприємстві, що сприяє не тільки оперативним поліпшенням, але й довгостроковому розвитку. Отримані результати сприяють розумінню того, як бенчмаркінг може бути використаний як інструмент стратегічного управління для досягнення сталого розвитку та зміцнення позицій підприємств на ринку. У роботі зроблено висновок, що використання бенчмаркінгу є важливим інструментом підвищення ефективності, конкурентоспроможності та адаптивності підприємств до динамічних умов ринку, а його потенціал може бути реалізований за умови грамотного підходу до його впровадження.
Ключові слова: ефективність діяльності; бенчмаркінг; оптимізація; конкурентні переваги; ефективне управління; конкурентоздатність; стратегія.
Література:
- Spendolini M. J. The Benchmarketing Book. 2nd ed, AMACOM, New York, USA, 2003.
- Біленький О. Ю. Бенчмаркінг як інструмент стратегічного аналізу: світовий досвід. Формування ринкових відносин в Україні. 2015. № 7. С. 56-58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2015_7_16.
- Воробйова Н. П. Бенчмаркінг як інструмент підвищення конкурентоспроможності організації. Проблеми інвестиційно-інноваційного розвитку. 2018. № 14. С. 13-20.
- Гонта Д. С., Макаринська О. В. Бенчмаркінг як інструмент підвищення конкурентоспроможності малих підприємств. Пріоритетні напрями досліджень в науковій та освітній діяльності (частина ІІ) : матеріали наук.-практ. конф. (м. Львів, 5-6 грудня 2019 р.). Львів : Львівський науковий форум, 2019. С. 12-15. URL: https://eprints.cdu.edu.ua/id/eprint/2035.
- Дем’яненко Т.І. Необхідність провадження системи контролінгу на підприємствах України. Вісник ХНТУ. 2022. № 2(81). C. 149-153 URL: https://journals.kntu.kherson.ua/index.php/visnyk_kntu/article/view/60/55.
- Добрянська Н. А., Попович О. М., Варгатюк М. О. Суть та значення методу бенчмаркінгу відносно оцінки конкурентоспроможності підприємства. Агросвіт. 2016. № 11. С. 3-6. URL: http://www.agrosvit.info/?op=1&z=2191&i=0.
- Дуднєва Ю.Е., Кір’ян О.І. Сучасний інструментарій стратегічного контролінгу в управлінні промисловими підприємствами. Економіка та право. 2018. № 1 (49). С. 136-142 . DOI: https://doi.org/10.15407/econlaw.2018.01.136.
- Лещук Г. В. Концепція бенчмаркінгу в системі інвестиційного забезпечення розвитку інфраструктури регіонів. Інтелект ХХІ. 2019. №2. С. 100-105. URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2019/2019_2/20.pdf .
- Морщенок Т. С. Бенчмаркінг як інструмент підвищення конкурентоспроможності підприємницьких структур. Економіка і суспільство. 2017. №. 3 (9). С. 533-540. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/92.pdf .
- Негоденко В., Варгатюк М., Щербата М. Теоретичні аспекти визначення сутності категорії «бенчмаркінг». Економічний аналіз. 2019. № 1 (29). С. 208-214.
- Педак І. С. Бенчмаркінг як механізм порівняльного аналізу та запорука майбутнього регіонів. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Державне управління. 2017. Т. 28(67), № 1. С. 52-56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sntvupa_2017_28_1_11 .
- Перерва П. Г., Ткачова Н. П. Бенчмаркінг конкурентних переваг. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2016. № 13. С. 290-295. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2016_13_44 .
- Соломенко О. Є., Виноградов О. А. Бенчмаркінг як маркетинговий інструмент вдосконалення бізнес-процесів. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2011. № 35. С. 230-234. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vetp_2011_35_56.
- Христенко О. В., Манжос С. А. Застосування бенчмаркінгу в системі управління підприємствами. Фінансовий простір. 2018. № 1 (29). С. 153-158. URL : http://fp.lnu.edu.ua/index.php/fp/article/view/579 .
- Цимбалюк С. О., Пінчук В. О. Оцінювання конкурентоспроможності системи управління персоналом з використанням інструментарію бенчмаркінгу. БІЗНЕСІНФОРМ. 2019. №5. С. 197-203. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-5-197-203.
- Яременко Л. М., Пономаренко Я. А. Бенчмаркінг як ефективна технологія створення конкурентних переваг підприємств України. Молодий вчений. 2018. № 11(63). С. 1246-1249. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/11/285.pdf .
Стаття надійшла до редакції: 20.02.2025
Як цитувати статтю: |
Дуднєва Ю. Е., Обидєннова Т. С., Васильєва М. О. Бенчмаркінг як засіб підвищення конкурентоспроможності організації. Modern Economics. 2025. № 49(2025). С. 72-78. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-10. |
Dudnieva Iu., Obydiennova T., Vasylieva M. (2025). Benchmarking as a Means of Increasing the Competitiveness of an Organization. Modern Economics, 49(2025), 72-78. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-10. |