УДК 33.303/37-042.4:004 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V31(2022)-16 |
Ткачук В. А., доктор економічних наук, професор кафедри економіки, Національний університет біоресурсів та природокористування України, м. Київ, Україна
ORCID ID: 0000-0002-9684-8625
e-mail: vadtkachuk@hotmail.com
Шлаудерер Р., доктор економічних наук, професор з прикладного аграрного менеджменту, Університет прикладних наук Вайєнштефан-Тріздорф, м. Тріздорф, Німеччина
ORCID ID: 0000-0003-1598-0091
e-mail: schlauderer@hswt.de
Коваленко Н. О., кандидат економічних наук, доцент кафедри адміністративного менеджменту та зовнішньоекономічної діяльності, Національний університет біоресурсів та природокористування України, м. Київ, Україна
ORCID ID: 0000-0003-0621-8214
e-mail: nperederiy@nubip.edu.ua
Лабенко О. М., кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, Національний університет біоресурсів та природокористування України, м. Київ, Україна
ORCID ID: 0000-0001-9192-9891
e-mail: labenko@nubip.edu.ua
Строкаль В. П., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри екології агросфери та екологічного контролю, Національний університет біоресурсів та природокористування України, м. Київ, Україна
ORCID ID: 0000-0001-6876-1111
e-mail: vita.strokal@gmail.com
Диджиталізація освітнього процесу в Україні: виклики для студентів та викладачів
Актуальність теми зумовлена змінами, що виникли в освітній траєкторії через пандемію. Зокрема рівень освіти прямо впливає на доходи та зайнятість населення – краще освічені люди легше знаходять роботу, мають кращі умови праці та більше заробляють. Крім того, вищий рівень освіти позитивно пов’язаний із тривалістю життя, здоров’ям та соціальною інтеграцією.
На початку карантину навесні 2020 р. всі заклади освіти перейшли на дистанційне навчання і тісно стикнулися з процесом диджиталізації, що набувала все більшого значення. Під час дослідження було зосереджено на тому, якими були дії в організації навчального процесу в університетах під час карантину, спричиненого COVID-19. Також нами окреслено освітні проблеми під час диджиталізації, з якими стикалися учасники навчального процесу: студентство та викладачі.
Як результат впровадження основних положень диджиталізації, в університеті було проведено опитування викладачів та студентів щодо їхнього відношення до онлайн навчання (Блок 1), можливостей якісного викладання в умовах дистанційного навчання (Блок 2) та технічного забезпечення (Блок 3). Відповідно Блок 1 – відповідав за якісну характеристику впровадження диджиталізації в університеті, Блоки 2-3 – за кількісну. За результатами опитування встановлено, що якісна характеристика впровадження диджиталізації в освіті базується на «викликах» як: гнучкий робочий час, можливість використання цифрових технологій, мобільність, доступність освіти з будь-якої точки світу, безпека (позитивні сторони диджиталізації); погане забезпечення Інтернет-зв’язком та погіршення комунікативних компетентностей (негативні сторони диджиталізації). Також обґрунтовано думку респондентів щодо впливу викладання предметів лише онлайн на якість освітнього процесу є різнобічною.
У процесі досліджень було обґрунтовано вагомість забезпечення працівників освіти та студентство технічними засобами (комп’ютери (ноутбуки), мікрофони, навушники тощо), які є важливою умовою ефективного дистанційного навчання та важливим елементом при реалізації диджиталізації в університеті, особливо в умовах пандемії, яка обумовила розвиток цифрової освіти. У цілому, підсумовуючи результати опитування, варто зазначити, що впровадження диджиталізації в університеті є важливим кроком для покращення дистанційного навчання, оскільки спрямована на формування цифрової освіти в сучасних умовах. Відмічено за результатами, що технічне забезпечення викладачів та студентів потребує удосконалення, що стимулюватиме всіх зацікавлених сторін освітнього процесу до впровадження інноваційних методів та технологій викладання, як розробка відеолекцій. Своєю чергою, це сприятиме підвищенню якості та ефективності навчального процесу. В майбутніх дослідженнях автори планують провести опитування на факультетах різних спрямувань і порівняти результати впровадження процесів диджиталізації в залежності від фаху, що опановують студенти.
Ключові слова: диджиталізація; освітній процес; COVID-19, інформатизація.
Література:
- Ghorpynchenko, M. V. (2012). The role of higher education in the information society. Naukovi praci Kirovoghradsjkogho nacionaljnogho tekhnichnogho universytetu. Ekonomichni nauky. 1. 178-184 [in Ukraine].
- Pavlova, V. (2017). The role of the university in the modern world. Visnyk of Lviv University. Visnyk of Lviv University. Series Pedagogics. 32. 39-45 [in Ukraine].
- Parpan, U. M. (2021). Informatization – a modern trend in education. IT parvo : problemy i perspektyvy rozvytku v Ukrajini. Retrieved from : http://aphd.ua/publication-381/ [in Ukraine].
- Legal Informatics (2004) : pidruchnyk : [u 2 t.]. Kyjiv. 1. 416 [in Ukraine].
- Arnold, M. G., Vogel, A., & Ulber, M. (2021). Digitalizing Higher Education in Light of Sustainability and Rebound Effects – Surveys in Times of the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13, 12912. https://doi.org/10.3390/su132212912 [in English]
- Goertz, L., & Hense, J. (2021). Digitalizing Higher Education in Light of Sustainability and Rebound Effects – Surveys in Times of the COVID-19 Pandemic. Hochschulforum Digitalisierung, Berlin, Germany, 1- Retrieved from : https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD_AP_56_Support-Strukturen_Lehre_Corona_mmb.pdf [in English]
- Breitenbach, A. (2021). Digitale Lehre in Zeiten von COVID-19 : Risiken und Chancen. Marburg. 1–19. Retrieved from : http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-212740 [in English]
- Dibrova,, Kovalenko, N., Kuts, T., & Labenko, O. (2021). Experience of using modern educational methods in learning process of the economics faculty NULES of Ukraine in the implementation of EU ERASMUS + TOPAS in the COVID-19 pandemic. Development issues of innovative economy in the agricultural sector : International scientific-practical conference. Tashkent. Uzbekistan. 25-26.03.2021, 339-344 [in English]
- Tolochko, S. V. (2021). Digital competence of teachers in terms of digitalization of educational institutions and distance learning. Visnyk Nacionaljnogho universytetu «Chernighivsjkyj koleghium» imeni T.Gh. Shevchenka. Serija : Pedaghoghichni nauky, 13(169), 28-35 [in Ukraine]
- Strokal, V. P. & Palamarchuk, S. P. (2016). Basic information and technical means of distance learning. Naukovyj visnyk Ljvivsjkogho nacionaljnogho universytetu veterynarnoji medycyny ta biotekhnologhij imeni S. Gzhycjkogho. Serija : Ekonomichni nauky, 18.2, 219-223 [in Ukraine].
Стаття надійшла до редакції: 08.01.2022
Як цитувати статтю: |
Ткачук В.А., Шлаудерер Р., Коваленко Н.О., Лабенко О.М., Строкаль В.П. Диджиталізація освітнього процесу в Україні: виклики для студентів та викладачів (English). Modern Economics. 2022. № 31(2022). С. 113-123. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V31(2022)-16. |
Tkachuk V., Schlauderer R., Kovalenko N., Labenko O., Strokal V. P. (2022). Digitalization of Educational Process in Ukraine: the Challenges for Students and Lecturers. Modern Economics, 31(2022), 113-123. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V31(2022)-16. |