УДК 378.09:378.147 |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-22 |
Нагаєв В. М., доктор педагогічних наук, професор, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка, Харків, Україна
ORCID ID: 0000-0002-3130-6112
e-mail: nagaevviktor1966@gmail.com
Літвінчук С. Б., кандидат педагогічних наук, доцент, Миколаївський національний аграрний університет, Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0002-9885-7234
e-mail: svitlanalitvinchk@ukr.net
Тайхриб К. А., асистент, Миколаївський національний аграрний університет, Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0002-3394-2024
e-mail: katri_87@ukr.net
Яблуновськ К. О., асистент, Миколаївський національний аграрний університет, Миколаїв, Україна
ORCID ID: 0000-0002-5215-1594
e-mail: yablunovskayakaterina@ukr.net
Модульно-компетентнісні аспекти процесу навчання майбутніх економістів відповідно до вимог Болонського процесу
Анотація. У статті проаналізовано актуальні питання інноваційної педагогічної діяльності, компетентнісного підходу до навчання студентів та специфічні особливості модульного навчання. Виділено дидактичні умови модульно-компетентнісного підходу до навчання майбутніх економістів, обумовлюючі забезпечення якості професійної підготовки майбутніх спеціалістів у вищій школі.
Метою статті є дослідження дидактичних засад модульно-компетентнісного підходу до навчання майбутніх економістів у вищій школі в контексті інноваційної педагогічної діяльності.
Проведено аналіз праць науковців з питань модульного навчання та проаналізовано означене навчання у напрямі спрямованості кожного модуля з урахуванням компетентностей за фахом розкриття і засвоєння наскрізних принципів майбутньої професійної діяльності економіста. Звернено увагу на структуру компетентнісної освітньої парадигми, яка містить окремі напрями, покладені в основу розробки модульно-компетентнісної технології підготовки майбутніх фахівців. Окреслено основні напрями модернізації підготовки здобувачів вищої освіти економічних спеціальностей відповідно до компетентнісної парадигми, що слугують підґрунтям для побудови змісту компетентнісно зорієнтованого навчання на модульній основі. Виокремлено загальні та фахові компетентності. На прикладі вивчення дисципліни «Психологія управління» технологічно представлено, як формуються компетентності у майбутнього економіста відповідно до модулів на основі вимог Болонського процесу. Проведено практичне дослідження, на основі якого була розроблена технологія набуття компетентностей майбутніми економістами при вивченні модулів дисципліни «Психологія управління». Підраховано відсоток набуття компетентностей, що передбачає кожен із двох модулів у процесі опрацювання лекцій, роботи з практичними завданнями та за виконання самостійних робіт.
Доведено, що ефективність підготовки майбутніх спеціалістів у контексті Болонського процесу буде значно покращена, а формування у здобувачів вищої освіти професійних компетенцій сформують можливість після закінчення закладу вищої освіти успішно займатися професійною діяльністю в галузі економіки.
Ключові слова: інноваційна педагогічна діяльність; майбутні економісти; модульне навчання; модульно-компетентнісний підхід; компетентнісно орієнтоване навчання; професійна компетентність.
Література:
- Aleksieiev, Yu. (1998). Ukraina: osvita i derzhava (1987-1997). K. : Ekspres-ob’iava [in Ukrainian].
- Aleksiuk, A. M. (1993). Pedahohika vyschoi shkoly. Kurs lektsij : Modul’ne navchannia. Kyiv [in Ukrainian].
- Bohdanova, I. (2003). Profesijno-pedahohichna pidhotovka majbutnikh vykladachiv na osnovi innovatsijnykh tekhnolohij: Dys. d-ra ped. n… 13.00.04. Kyiv [in Ukrainian].
- Vysshee obrazovanie v HHI veke (1998). Vsemirnyj statisticheskij obzor po vysshemu obrazovaniju 1980-1995 g.g. JuNESKO: Parizh [in ].
- Zhuravskyj, V. S., Zghurovs’kyj, M. Z. (2003). Bolons’kyj protses: holovni pryntsypy vkhodzhennia v ievropejs’kyj prostir vyschoi osvity. K. : Politekhnika NUTU „KPI” [in Ukrainian].
- Ziaziun, I. A. (2004). Neperervna osvita : Kontseptual‘ni zasady i suchasni tekhnolohii. Tvorcha osobystist’ u systemi neperervnoi osvity. Kharkiv : KhDPU, 8-16 [in Ukrainian].
- Zazvjaginskij, V. I. (1982). Metodologija i metodika didakticheskogo issledovanija. M. : Pedagogika [in Russ.].
- Kobernyk, O. M. (2008). Formuvannia tekhnolohichnoi kompetentnosti uchniv u protsesi trudovoho Naukovyj chasopys Natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vypusk 13. Zb. nauk. prats’ / Zared. prof. M. S. Kortsia, prof. P.V. Dmytrenka. K. : Vyd.-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 110-113 [in Ukrainian].
- Komenskij, Ja. (1940). Didakticheskie principy. M. : Uchpedgiz [in Russ.].
- Klarin, M. V. (1998). Innovacii v mirovoj pedagogike : obuchenie na osnove issledovanija, igry i diskussii. (Analiz zarubezhnogo opyta). Riga : NPI „Jeksperiment” [in Russ.].
- Kozlovs’ka, I. M. & Kmit, Ya. M. (2001). Dydaktychne doslidzhennia na eksperymental‘nomu majdanchyku : Metodolohichni rekomendatsii. L’viv, 68 s. [in Ukrainian].
- Majboroda, V. K. (1992). Vyscha pedahohichna osvita v Ukraini : istoriia, dosvid, uroky (1917 – 1985r.r.) / Za red. Luhovoho V. K. : Lybid’ [in Ukrainian].
- Mitjaeva, A. (2008). Soderzhanie mnogourovnevogo vysshego obrazovanija v uslovijah realizacii kompetentnostnoj modeli. Pedagogika, 8 [in Russ.].
- Nychkalo, N. H. (1994). Metodolohichni problemy bezperervnoi profesijnoi osvity. Psykholoho-pedahohichni problemy profesijnoi osvity [in Ukrainian].
- Pedahohichni tekhnolohii u neperervnij osviti (2001). (Sysoieva S. , Aleksiuk M. A., Volovyk P. M., Kul’chyts’ka O. I. ta in.) za red. S. O. Sysoievoi. K. : Vipol [in Ukrainian].
- Ziaziun, I. A. (2000.). Neperervna profesijna osvita : problemy, poshuky, perspektyvy. K. : Vyd. „Vypol” [in Ukrainian].
- Sysoieva, S. (2000). Osvitni tekhnolohii : metodychnyj aspect. Profesijna osvita : pedahohika i tekhnolohiia. Kyiv: Chenstokhova [in Ukrainian].
- Jucjavichene, P. A. (1989). Teorija i praktika modul‘nogo obuchenija. Kaunas : Shiesa [in Russ.].
- Postlethwait, S. N. (1969). Time for Microcoursees? The Library College Journal, 2(2) [in English].
- Russel, J. D. (1974). Modular Instruction. A. Guide to the Desing, Selection Utilization and Evaluation of modular Materials. Minneapolis, Minnesota: Burgess Publishing Company [in English].
Стаття надійшла до редакції: 09.09.2020
Як цитувати статтю: |
Нагаєв В. М., Літвінчук С. Б., Тайхриб К. А., Яблуновська К. О. Модульно-компетентнісні аспекти процесу навчання майбутніх економістів відповідно до вимог Болонського процесу. Modern Economics. 2020. № 23(2020). С. 136-142. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-22. |
Nagaev V., Litvinchuk S., Taikhrib K., Yablunovska K. (2020). Modular-Competence Aspect of the Teaching Process Future Economists in Accordance with the Requirements of the Bolonga Process. Modern Economics, 23(2020), 136-142. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-22. |