УДК 334.02:330.131.7:330.341.1:338.001.36
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V9(2018)-14
Тімонін О. М., кандидат економічних наук, професор, декан факультету менеджменту i маркетингу, Харківський національний економічний університет, м. Харків, Україна
Верещагіна Г. В., кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, управління підприємствами і логістики, Харківський національний економічний університет, м. Харків, Україна
Плєханова Т. Є., аспірант кафедри економіки, управління підприємствами і логістики, Харківський національний економічний університет, м. Харків, Україна
ДИНАМІКА ВПЛИВУ ФАКТОРІВ РИЗИКІВ З УРАХУВАННЯМ МАРКЕТИНГА ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ СТАРТАПУ
Ефективний розвиток підприємств в сучасних умовах набуває все більшої актуальності у зв’язку з політичною та економічною ситуацією в країні та підвищенням рівня невизначеності умов господарювання. Все це вимагає від підприємств різних сфер діяльності використовувати нові підходи до ведення бізнесу та шукати нові можливості. Тому все більше підприємств приділяє увагу створенню стартапів, оскільки його характерні риси дозволяють йому функціонувати в умовах невизначеності сучасного ринку.
Мета даної статті полягає в удосконаленні схеми визначення ризиків запуску стартапів за рахунок визначення ризиків з більш високим рівнем впливу з урахуванням динаміки розвитку стартапу шляхом кластеризації.
У роботі авторами проаналізовано підходи до визначення основних етапів розвитку стартапів, охарактеризовано основні риси стартапу, розглянуто перешкоди, що призводять до збитковості та подальшої ліквідації започаткованих стартап проектів, а також удосконалено схеми визначення ризиків запуску стартапів за рахунок визначення ризиків з більш високим рівнем впливу на допроектній стадії, етапі стартапу та виходу шляхом кластеризації.
З метою виявлення найбільш вагомих факторів ризику розглянутих етапів розвитку стартапів, авторами досліджено вплив факторів шляхом проведення експертного аналізу. Результати проведених досліджень слід використовувати під час формування рішень щодо обмеження та мінімізації дії факторів, що впливають на основні стадії розвитку стартапу. Для використання проведеного дослідження на практиці доцільно ідентифікувати фактори, що впливають на стартап, враховуючи його специфіку та галузь застосування, оцінити їх можливий вплив та ймовірність їх виникнення, вибрати шляхи впливу на фактор та вжити заплановані заходи.
У подальших дослідженнях планується використати отримані результати для розробки рекомендацій щодо управління ризиками стартапів в залежності від етапу його розвитку, ступеня їх впливу та міри можливих збитків.
Ключові слова: стартап, стадії розвитку стартапу, характерні риси стартапу, фактори ризику допроектної стадії, фактори ризику етапу стартапу, фактори ризику етапу вихід.
Література:
- Бланк С. Стартап. Настольная книга основателя / Стив Бланк, Боб Дорф ; пер. с англ. – М. : Альпина Паблишер, 2013. – 616 с.
- Ries E. The lean startup / Eric Ries // Crown Business, 2011. – 242 p.
- Тіль П. Від нуля до одиниці. Нотатки про стартапи, або як створити майбутнє / Пітер Тіль ; пер. з англ. Р. Обухів. – К. : Наш формат, 2015. – 232 с.
- Івашова Н. В. Start up проекти – інструмент реалізації інновацій / Н.В. Івашова // Економічні проблеми сталого розвитку: міжнар. наук. – практич. конф. (24-26 квітня 2013 р.). – Суми, 2013. – Т.4. –С. 115–116.
- Збанацький Д. Стартапи: юридичні та практичні аспекти / Д. Збанацький // Незалежний аудитор. – №3(14). – 2013. – C. 97-98.
- Мрихіна О. Б. Перспективи стартап-компаній у контексті конкурентоспроможного розвитку українського ринку високих технологій / О. Б. Мрихіна, А. Р. Стояновський, Т. І. Міркунова // Актуальні проблеми економіки. – 2015. – №9 (171). – С. 215-225
- Лалу Ф. Компанії майбутнього / Фредерік Лалу ; пер. з англ. Романа Клочко. – Х. : КСД, 2017. – 544 с.
- Чазов Є. Стартап як нова форма ведення бізнесу / Є. Чазов // Наукові праці Національного університету харчових технологій. – 2013. – № 52. – С. 122-128.
- Startup Ranking (June, 2018). Countries Ranking. Retrieved from http://www.startupranking.com/countries
- Офіційний сайт «УК «АЛЬЯНС. ВЕНЧУРНИЙ БІЗНЕС», інтернетдоступ: venture-biz.ru
- Кравченко М. О. Аналіз проблематики розвитку стартап руху в Україні / М. О. Кравченко, О. А. Лаврова // Збірник наукових праць «Сучасні підходи до управління підприємством». – 2017. – № 2. – С. 177-186.
- Верещагіна Г. В. Впровадження системи ризик-менеджменту на підприємстві в умовах інноваційної діяльності / Г. В. Верещагіна, Т. Є. Плєханова // Modern Economics. – 2018. – № 7. – С. 32-40.
- Верещагіна Г. В. Визначення меж доцільності використання коштів для забезпечення ефективності маркетингової діяльності промислових підприємств / Г. В. Верещагіна, Н. В. Струпинська // Науковий вісник НЛТУ України. – 2013. – № 14. – С. 145-152.
- Верещагина А. В. Оценка тенденций развития инновационной деятельности предприятия на основе выявления существенных факторов развития / А. В. Верещагина, И. В. Фефелов // Інвестиції: практика та досвід. – 2013. – № 8. – С. 29-33.
- Тімонін О. М. Креативність як чинник інноваційної діяльності підприємств / О. М. Тімонін, Ю. М. Сиваш // Причорноморські економічні студії. – 2016. – № 11. – С. 177-181.
- Тімонін О. М. Технічне переозброєння підприємства на основі концепції маркетингу : монографія / О. М. Тімонін, К. В. Ларіна. – Х. : ВД «ІНЖЕК», 2008. – 256 с.
- Плєханова Т. Є. Визначення факторів ризику зовнішнього середовища підприємства, що реалізує інноваційні проекти / Т. Є. Плєханова // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: «Економіка і менеджмент». – 2017. – № 24. – С. 130-134.
- Плєханова Т. Є. Визначення факторів ризику внутрішнього середовища підприємства під час планування інноваційного розвитку / Т. Є. Плєханова // Бізнес-навігатор. – 2017. – № 4-2 (43). – С. 22-28.