JEL Classification: M310; L830. |
DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-11 |
Glubochenko Kateryna, PhD in Public Administration, Associate Professor of the Department of Economics, Management, and Finance, V.O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University, Mykolaiv, Ukraine
ORCID ID: 0000-0003-1490-0643
e-mail: e.glubochenko@gmail.com
Doroshenko Olena, graduate student of the Department of Economics, Management, and Finance, V.O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University, Mykolaiv, Ukraine
ORCID ID: 0000-0003-1490-0643
e-mail: oasissun@ukr.net
The Analysis of the Current Market State and Prospects of Tourist Services in Ukraine
Abstract. Introduction. Tourism is one of the most prospective current economic industries. It ensures the sustainable development of many countries and their regions. Ukrainian experience of the tourist industry development is rather uneven and inconsistent.
Purpose. The purpose of the article is to analyze the current state of the touristic industry in Ukraine and to define the prospects of their development in dynamics.
Results. The article revealed that in order to fulfill the prospects of the touristic industry development it is necessary to implement the actions as follows. It is recommended to develop the public strategies of the tourism development; to create the appropriate conditions for the development of domestic and foreign tourism; to provide the appropriate conditions for investing in the development of the tourist infrastructure; to ensure security and safety for foreign tourists; to provide qualitative medical health care; to control the rational use of the touristic territories; to provide the opportunity to use touristic products for people with special needs; to foster the development of hotel business; to improve quality of touristic products provided by domestic touristic companies.
Conclusions. The authors concluded that tourism as an industry is extremely important for social and economic development in Ukraine. The touristic market obtains the development prospects related to realization of resource and recreational potential of many Ukrainian regions, its cultural and historical heritage, and optimum price policy. At the same time, the main obstacles to implement the strategy in Ukraine are the issues of touristic infrastructure, unsatisfactory conditions of touristic services, and discrepancy between Ukrainian touristic products and their international standards.
Keywords: tourism; tourist market in Ukraine; tourist market analysis; tourist services.
References:
- Про затвердження плану заходів щодо підтримки сфери культури, охорони культурної спадщини, розвитку креативних індустрій та туризму : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 лют. 2021 р. № 84-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/84-2021-р#Text (дата звернення : 25.09.2021).
- Про схвалення Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 бер. 2017 р. №168-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-р#Text (дата звернення : 19.09.2021).
- Tourism Statistics. URL : https://www.e-unwto.org/doi/abs/10.18111/wtobarometerrus.2020.18.1.1 (дата звернення: 30.09.2021).
- Державна служба статистики України. Обсяг реалізованих послуг за видами економічної діяльності. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення : 30.09.2021).
- Думська О. Буде туристичний Майдан. Як коронавірус вплинув на туризм в Україні та світі Радіо Свобода. 2020. URL : https://www.radiosvoboda.org/a/tourism-after-coronavirus/30586049.html (дата звернення : 25.08.2021).
- Дядечко Л. П. Економіка туристичного бізнесу. К. : Центр учбової літератури, 2007. 224 с.
- Кифяк В. Ф. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці : Книги-ХХІ, 2003. 300 с.
- Любімцева О. О. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти). К. : Альтерпрес, 2003. 436 с.
- Мальська М. П., Худо В. В., Цибух В.І. Основи туристичного бізнесу : навчальний посібник. К. : Центр навчальної літератури, 2004. 272 с.
- Погуда Н.В. Сучасний стан туристичного ринку України: оцінка та перспективи розвитку. Ефективна Економіка. 2018. №10. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2018/59.pdf (дата звернення : 30.09.2021).
- Савченко Т., Овсяник В. Рейтинг туроператорів України. Turprofi. 2017. URL : http://www.turprofi.com.ua/rejtingi/2046-letnie-rejtingi-turoperatorov-po-turtsii-2019 (дата звернення : 04.09.2021).
- Шульгіна Л. М., Бондар А. І. Аналіз еко-орієнтованих видів туризму: їх відмінні та спільні риси. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2010. № 1. URL : https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2010_1_161_168.pdf (дата звернення : 30.09.2021).
Received: 03 November 2021
How to quote this article? |
Garazha O. (2021). New challenges for staffing of surveying and land management works of Ukraine. Modern Economics, 30(2021), 65-70. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-10. |